Ford Focus /
Fiesta
óracsoport javítása
Mielőtt
szétszereljük az óracsoportot tisztázzunk néhány fontos tényt. Csak
megfelelő
felszerelés megléte esetén fogjunk hozzá, hőfokszabályzós forrasztó
állomás,
folyatószer, jó minőségű forrasztóón mindenképpen szükséges, továbbá kézügyesség. Aki pillanatpákával akar
óracsoportot javítani, az már rendelheti is az új egységet! Végezzünk diagnosztikát
és csak ha óracsoportra
utaló hibakódokat olvasunk ki, akkor
kezdjünk a javításhoz. Az alábbi képeken a műhelyem egy része látható.
Hibajelenségek:
Nem indul az
autó, a mutatók összevissza ugrálnak, minden visszajelző lámpa villog,
a
megtett km állás helyett vízszintes vonalak jelennek meg, Engine
malfunction,
abs, esp hibajelenségek jelennek meg, vész üzemmód � de mindez csak
abban az
esetben, ha a diagnosztika CAN bus / kommunikációs hibát jelez.
Diagnosztikához
mi komoly eszközöket használunk: Vident ismart 900 illetve Launch Pro3
eszközöket (nem elmconfig-ot meg forscan-t).
Hogyan okozhat ennyiféle problémát
egy km óra?
Mindez
azért
történik, mert a tervezéskor az immorendszert, a CAN átjárót is az
óracsoportba
integrálták. Bemenő és kimenő CAN hálózatot is tartalmaz és ennek
bármelyik
elemével való kommunikációs hiba esetén az egész rendszer megzavarodik.
A másik
probléma, hogy ezen óracsoportokat a VISTEON gyártotta, aki híres a
selejt
termékeiről. A forrasztásokhoz olyan ólommentes forraszanyagot
használtak fel,
ami hő, rázkódás hatására bereped, elveszíti vezetőképességét. Mivel az
óracsoport 32 érintkezős csatlakozóján keresztül kommunikál szinte
minden
elektromos egység, ezért már néhány csatlakozó tüske forrasztásának
körberepedése is gondot okozhat. A nagyobb meghibásodásokhoz
hozzájárulnak az
autó tulajdonosok is, mert ha néhányszor előfordul a fent leírt
hibajelenségek
közül bármelyik, de utána működik az autó, akkor nem foglalkoznak vele.
Csak
akkor ijednek meg, ha az autó már nem indul, vagy egy előzés közben
vészüzemmódra vált (ami rendkívül balesetveszélyes helyzetet is
produkálhat).
A
leggyakrabban az alábbi Ford óracsoportokkal fordul elő a meghibásodás,
de
találkoztam már más márkák esetén is hasonló problémákkal (pl. VW Golf
4 esetén
az autó nem indul, az óracsoportban lévő immorendszer tilt �szintén
forrasztási
hiba miatt).
Ford
Fiesta Ford
Focus Ford
Focus
A szétszerelés-javítás folyamata:
Megfordítjuk az
óracsoportot és a fehérrel
bekeretezett pontokon a fedelet kipattintjuk a körmök alól és
eltávolítjuk. Az
eltávolítás után a szintén fehérrel bekeretezett 5 ponton (2. kép) a
fekete
füleket kipattintjuk, ezáltal eltávolítjuk az előlapot is.
Az előlap
eltávolítása
után a
mutatókat állítsuk alaphelyzetbe és húzzuk le. Mi ehhez speciális
célszerszámot
használunk, de akár egy villával vagy csavarhúzóval is el lehet
távolítani:
A fémkeret eltávolítása
után az LCD
kijelzőt szereljük ki, bontsuk a képen látható szorítós csatlakozót
úgy, hogy a
műanyag fület felfelé mozdítjuk:
Most már csak a panelt
kell kipattintani a megjelölt műanyag fülek benyomásával:
A
panelen itt található
a csatlakozó tüskesor forrasztása, a probléma oka:
Mi
mikroszkóppal vizsgáljuk meg a
forrasztást, de sok esetben annyira látható a hiba, hogy nagyítóval
vagy akár
szabad szemmel is érzékelhető. Készítettem egy mikroszkópos képet a
hibáról.
Volt olyan esetünk, amikor a 32 láb forrasztásából 12 volt hibás �
addig
használták az autót, amíg meg nem állt.
A hiba
javítható egyszerűen
átforrasztással is, bekenjük folyatószerrel (én Amtech NC-559-ASm-et
használok),
majd ólomtartalmú forrasztóón felhasználásával újraforrasztjuk. Mi ezt
a
módszert kissé tovább fejlesztettük, először a régi forrasztóónt
eltávolítjuk
vákuumos pákával és úgy forrasztjuk újra, így már élettartam garanciát
tudunk
adni rá.
Bizonyos
esetekben, amikor az ügyfél
elhanyagolja a hibát, sajnos komolyabb meghibásodás is felléphet.
Találkoztunk
már tűzvörösen világító LCD-vel, a motorolla mikrokontroller
forrasztási
hibájával, stb. De ezt már nem részletezném, mert ezen hibák
javításához már komoly
felszereltség szükséges. Ha az óracsoport végképp nem javítható, vagy
nem érné
meg a hosszadalmas javítás miatt (munkadíj-alkatrész ár), akkor
szerezzünk be
egy bontott egységet.
A problémát
az immo illesztése illetve a helyes km óra állás beprogramozása
okozhat. Több
lehetőség van: FORD IDS-el kompatibilis diagnosztikával az eredeti
óracsoportból letölthető OBD-n az adat, majd a bontott egység beépítése
után
rátölthető.
Viszont mi
van akkor, ha úgy hibásodik
meg, hogy már OBD-n sem kommunikál? Található az
óracsoporton egy 6 lábas érintkező (van
amelyikbe még a tüskesort is beépítették, másba meg nekünk kell), ez az
óracsoport
BDM portja, amin keresztül akár egy XPROG-M-el is klónozható az
óracsoport:
Ezen a
csatlakozón keresztül kiolvasható a Motorola mikrokontroller
(processzor) által
tárolt adat és a bontott egységbe átírható. Így teljes mértékben
klónozzuk az
óracsoportot, minden adat átkerül és nem kell kulcsot sem tanítanunk.
De mi
van
akkor, ha már ez sem
működik? Akkor
megszívtuk, a bontott óracsoport beépítése után a kulcsot az autóhoz
kell
programoztatnunk (ilyen esetben minimum két kulcsra szükség van) és ha
nem
rendelkezünk kulcsprogramozó eszközzel, akkor ez nem lesz olcsó
mulatság.
Továbbá a helyes km óra állást is illene beállíttatni, ami további
költségeket
jelenthet.
Visszatérve a
javításra a forrasztás elvégzése után fordított sorrendben
összeszereljük a
km-órát.
Ha van 12V-os
tápegységünk, akkor akár az asztalon is tesztelhetjük:
3,
13, 17 -
pin +12V, 1-pin GND
4,
32 -
pin +12V, 6-pin
GND
4,
15, 32 � pin +12V, 6-pin GND
A
Fiesta elektronikája némileg eltér a Focus-tól, könnyebb szétszerelni,
az LCD-t nem kell eltávolítani:
|