Ford Focus / Fiesta óracsoport javítása


Mielőtt szétszereljük az óracsoportot tisztázzunk néhány fontos tényt. Csak megfelelő felszerelés megléte esetén fogjunk hozzá, hőfokszabályzós forrasztó állomás, folyatószer, jó minőségű forrasztóón mindenképpen szükséges, továbbá kézügyesség. Aki pillanatpákával akar óracsoportot javítani, az már rendelheti is az új egységet! Végezzünk diagnosztikát és csak ha óracsoportra
utaló hibakódokat olvasunk ki, akkor kezdjünk a javításhoz. Az alábbi képeken a
műhelyem egy része látható.

Hibajelenségek:

Nem indul az autó, a mutatók összevissza ugrálnak, minden visszajelző lámpa villog, a megtett km állás helyett vízszintes vonalak jelennek meg, Engine malfunction, abs, esp hibajelenségek jelennek meg, vész üzemmód � de mindez csak abban az esetben, ha a diagnosztika CAN bus / kommunikációs hibát jelez. Diagnosztikához mi komoly eszközöket használunk: Vident ismart 900 illetve Launch Pro3 eszközöket (nem elmconfig-ot meg forscan-t).


Hogyan okozhat ennyiféle problémát egy km óra?

Mindez azért történik, mert a tervezéskor az immorendszert, a CAN átjárót is az óracsoportba integrálták. Bemenő és kimenő CAN hálózatot is tartalmaz és ennek bármelyik elemével való kommunikációs hiba esetén az egész rendszer megzavarodik. A másik probléma, hogy ezen óracsoportokat a VISTEON gyártotta, aki híres a selejt termékeiről. A forrasztásokhoz olyan ólommentes forraszanyagot használtak fel, ami hő, rázkódás hatására bereped, elveszíti vezetőképességét. Mivel az óracsoport 32 érintkezős csatlakozóján keresztül kommunikál szinte minden elektromos egység, ezért már néhány csatlakozó tüske forrasztásának körberepedése is gondot okozhat. A nagyobb meghibásodásokhoz hozzájárulnak az autó tulajdonosok is, mert ha néhányszor előfordul a fent leírt hibajelenségek közül bármelyik, de utána működik az autó, akkor nem foglalkoznak vele. Csak akkor ijednek meg, ha az autó már nem indul, vagy egy előzés közben vészüzemmódra vált (ami rendkívül balesetveszélyes helyzetet is produkálhat).

A leggyakrabban az alábbi Ford óracsoportokkal fordul elő a meghibásodás, de találkoztam már más márkák esetén is hasonló problémákkal (pl. VW Golf 4 esetén az autó nem indul, az óracsoportban lévő immorendszer tilt �szintén forrasztási hiba miatt).

Ford Fiesta Ford Focus  Ford Focus


A szétszerelés-javítás folyamata:

Megfordítjuk az óracsoportot és a fehérrel bekeretezett pontokon a fedelet kipattintjuk a körmök alól és eltávolítjuk. Az eltávolítás után a szintén fehérrel bekeretezett 5 ponton (2. kép) a fekete füleket kipattintjuk, ezáltal eltávolítjuk az előlapot is.

Az előlap eltávolítása után a mutatókat állítsuk alaphelyzetbe és húzzuk le. Mi ehhez speciális célszerszámot használunk, de akár egy villával vagy csavarhúzóval is el lehet távolítani:


A mutató eltávolítása után a következő lépés a kékkel bekeretezett LCD-t tartó fémkeret eltávolítása, ehhez fordítsuk meg az órát és a megjelölt fém füleket hajlítsuk vissza egy laposfogóval úgy, hogy a réseken keresztül eltávolítható legyen:




A fémkeret eltávolítása után az LCD kijelzőt szereljük ki, bontsuk a képen látható szorítós csatlakozót úgy, hogy a műanyag fület felfelé mozdítjuk:

Most már csak a panelt kell kipattintani a megjelölt műanyag fülek benyomásával:

A panelen itt található a csatlakozó tüskesor forrasztása, a probléma oka:

Mi mikroszkóppal vizsgáljuk meg a forrasztást, de sok esetben annyira látható a hiba, hogy nagyítóval vagy akár szabad szemmel is érzékelhető. Készítettem egy mikroszkópos képet a hibáról. Volt olyan esetünk, amikor a 32 láb forrasztásából 12 volt hibás � addig használták az autót, amíg meg nem állt.

A hiba javítható egyszerűen átforrasztással is, bekenjük folyatószerrel (én Amtech NC-559-ASm-et használok), majd ólomtartalmú forrasztóón felhasználásával újraforrasztjuk. Mi ezt a módszert kissé tovább fejlesztettük, először a régi forrasztóónt eltávolítjuk vákuumos pákával és úgy forrasztjuk újra, így már élettartam garanciát tudunk adni rá.

 Bizonyos esetekben, amikor az ügyfél elhanyagolja a hibát, sajnos komolyabb meghibásodás is felléphet. Találkoztunk már tűzvörösen világító LCD-vel, a motorolla mikrokontroller forrasztási hibájával, stb. De ezt már nem részletezném, mert ezen hibák javításához már komoly felszereltség szükséges. Ha az óracsoport végképp nem javítható, vagy nem érné meg a hosszadalmas javítás miatt (munkadíj-alkatrész ár), akkor szerezzünk be egy bontott egységet.

A problémát az immo illesztése illetve a helyes km óra állás beprogramozása okozhat. Több lehetőség van: FORD IDS-el kompatibilis diagnosztikával az eredeti óracsoportból letölthető OBD-n az adat, majd a bontott egység beépítése után rátölthető.

Viszont mi van akkor, ha úgy hibásodik meg, hogy már OBD-n sem kommunikál? Található az óracsoporton egy 6 lábas érintkező (van amelyikbe még a tüskesort is beépítették, másba meg nekünk kell), ez az óracsoport BDM portja, amin keresztül akár egy XPROG-M-el is klónozható az óracsoport:

Ezen a csatlakozón keresztül kiolvasható a Motorola mikrokontroller (processzor) által tárolt adat és a bontott egységbe átírható. Így teljes mértékben klónozzuk az óracsoportot, minden adat átkerül és nem kell kulcsot sem tanítanunk.

De mi van akkor, ha már ez sem működik? Akkor megszívtuk, a bontott óracsoport beépítése után a kulcsot az autóhoz kell programoztatnunk (ilyen esetben minimum két kulcsra szükség van) és ha nem rendelkezünk kulcsprogramozó eszközzel, akkor ez nem lesz olcsó mulatság. Továbbá a helyes km óra állást is illene beállíttatni, ami további költségeket jelenthet.

Visszatérve a javításra a forrasztás elvégzése után fordított sorrendben összeszereljük a km-órát.

Ha van 12V-os tápegységünk, akkor akár az asztalon is tesztelhetjük:

  3, 13, 17 - pin +12V, 1-pin GND

4, 32 - pin  +12V, 6-pin GND

4, 15, 32 pin  +12V, 6-pin GND


A Fiesta elektronikája némileg eltér a Focus-tól, könnyebb szétszerelni, az LCD-t nem kell eltávolítani:

TELEFON E-MAIL
+36-30-481-3332 Általános információk: info@motorvezerlo.hu
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu

Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu