Mercedes
EIS / EZS / ESL /ELV javítása
EIS-EZS-ESL-ELV, ennek a négy
rövidítésnek a hallatán a mercedes tulajdonosnak görcsberándul a
gyomra, a felsorolt elektronikák javítása költséges - időigényes,
valamint ha
ezek közül bármelyik meghibásodik, akkor bizony trélerre van szükség.
Egy komolyabb meghibásodás többszázezer forintjába kerülhet a tulajnak.
Miért? Mindegyik elektronika az indításgátlással kapcsolatos EIS / EZS
(Electronic ignition switch) - azaz elektronikus gyújtáskapcsoló, ESL /
ELV - (Electronic steering lock) - elektronikus kormányzár. Továbbá
ilyenkor még felmerülhetnek olyan rövidítések, hogy TCU illetve ISM.
Amennyiben az EIS meghibásodik, akkor nem tudjuk elfordítani a kulcsot,
nem tudunk indítózni. Ha nem lehet megjavítani vagy visszaállítani az
eredeti állapotot, akkor újra kell programozni az összes felsorolt
egységet és mivel általában a régi kulcsok sem használhatóak fel, ezért
új kulcsokra is szükségünk lesz. Ezen elektronikák javításához a
legolcsóbb eszköz is (EIS/ESL teszter) 1000 usd-nál kezdődik és a felső
határ 3500 USD. Az EIS általában két processzoros elektronikát
tartalmaz , a processzorok cseréje már önmagában is jelentős költséggel
jár.
Az
EIS meghibásodás okai:
- alacsony akkumulátor feszültség
- akkumulátor saru levétele vagy visszacsatlakoztatása
bennehagyott kulcs esetén
- EIS belső MCU vagy mikrokapcsoló meghibásodása
- ESL motor meghibásodás, NEC mcu lezáródása.
- MCU belső kontakthiba.
Mielőtt bármit kiszerelnénk a
meghibásodott autóból, próbáljuk ki a tartalék kulcsunkat, ha azzal
beindul, akkor csak egy új kulcsra vagy a hibás kulcs javítására van
szükség. Ha nem indul be, akkor az alábbiak szerint járjunk el:
- végezzünk diagnosztikát
- minden esetben a gyujtáskapcsoló
egységet a kormányzárral együtt szereljük ki, és küldjük el tesztelésre.
- az EIS-t mindig
tisztelettel kezeljük, függetlenül attól hányszor javítottunk már.
Biztonsági
intézkedések:
- csak antisztatikus bevonattal
ellátott asztalon dolgozzunk
és használjunk egyéni védőfelszerelést (köpeny, karkötő, kesztyű), a
munkaeszközök, pl forrasztóállomás - földeltek legyenek.
- A javítandó egység eeprom-MCU adatait
mindig olvassuk ki és
készítsünk biztonsági másolatot, ez legyen az első munkafolyamat.
- A teszteléshez csak jóminőségű
eszközöket használjunk, itt
nincs helye feltört, klón eszközöknek. Az egységeket stabilizált
tápegységre kapcsoljuk, az áramfelvételből már lehet egyes hibákra
következtetni.
- a teszteléshez mindig szükséges
az EIS-ESL-kulcs hármas,
ezt mindig kérjük el illetve szereltessük ki.
Néhány
eszköz a
javításhoz-kiszereléshez:
 
 

A programozáshoz: AK500, VVDI, CGDI,
Autel eszközöket használhatunk.
Gyakori
EIS
problémák típusonkénti felsorolása:
2004
előtt:
W220:
S280, S320, S350,
S500, S600
2002
előtt:
C200,
C280, E240, E280, E320
és SLK sorozat
Benz
W220 EIS modellek:
2205450008
2155450208
2155450308
2155450408
2155450508
2155450608
2155450808
2155450908 és így tovább
Az
2155450208,2155450408,2155450608 EIS modellek gyakran nem
"élednek fel"- alvó üzemmódban marad, a korábbi javítási
tapasztalatok alapján ezt valószínűleg a CPU instabilitása okozza. És
ezt az
EIS problémát az 1J35D és a 4J74Y chip cseréjével lehet megoldani.
2155450408
EIS általános
hiba és megoldás:
A
kulcsot el lehet fordítani, de nem indítózik. Ezt a helyzetet a CPU
1J35D vagy 4J74Y adatok sérülése okozza.Ez a
probléma megoldható a chip adatok módosításával vagy a
CPU cseréjével.
2205450008
és 2155450308
modell:
Ez
a W220 első EIS-e, két
Motorola chippel felszerelve: 1D69J és 0D69J.Mivel a CPU állandó
használatban van (nincs alvó mód), ennek eredménye az adatvesztés
illetve a cpu öregedése miatt a belső kontakhibák kialakulása.Ha az
1D69J és 0D69J megsérül, nem tudunk vásárolni helyettesítőt, az egész
EIS-t cserélni kell 2155450608 vagy 2155450808-ra.
2155450808
és 2155450908 EIS:
A
CPU
1L85D és 3L40K stabilan működik. De problémát találtam: az EIS, az ECU
és
az ESL az autó indításakor általában megújítja a szinkronizációt, de az
1L85D
és 3L40K-vel felszerelt EIS nem változtatja meg a kódot. Az
összes
S-sorozatban, E-sorozatban és a C-sorozatban, amely a 9S12-rel van
felszerelve jelentkezik ez a hiba.
2155450808
és a 2155450908
számú EIS másik problémája az elektromos szivárgás tünete. Lehet, hogy
egy egész napos
parkolás után nehéz elindítani az autót. Ezt a CPU instabilitása
okozza, ez az EIS sem vált alvó üzemmódba, minden CPU fut, ami
elektromos
szivárgás tünethez vezet. Sokan nem értik a hiba okát, ezért
az akkumulátorra fogják. Az ajánlott megoldás az 1L85D és a
3L40K chip cseréje.

Az eis
működőképességére az
áramfelvétel alapján is lehet következtetni:
W202,
208, 210 EIS asztali tesztelése:
Tápfeszültség: 14.0V, Nyugalmi áramfelvétel: 30 mA, ha ettől több vagy kevesebb (pl.
20 v. 40mA), akkor
hibás az eis. Ezek az EIS-ek nagyon
gyorsan alvó üzemmódba kerülnek, és az áram 0-ra csökken. Bármely
kulcs behelyezésével felébreszthető. Ha behelyezünk egy kulcsot
és bekapcsoljuk a tekercset, az
áramfelvétel ~ 130mA-ra emelkedik. Van egy mikrokapcsoló,
amelyet megnyomunk a kulcs
behelyezésekor. Ha az áram nem változik a kulcs behelyezése
után, akkor vagy a kapcsoló, vagy az MCU1
meghibásodása okozza a problémát. Ha a kulcsot nem ismerik
fel (nem az autó sajátja), akkor az áram
30 mA-re csökken. Ha a kulcs felismerhető, de hash hiba
vagy más probléma van, az áram sokáig ezen a
szinten marad. A kulcs felismerése esetén
az ESL-nek ki kell oldódnia, és aktiválódik a mágnes, amely
lehetővé teszi a kulcs elfordítását. Az áramfelvétel rövid
ideig csaknem 1A-ra emelkedik. A kulcs most
elfordítható. A kulcs elfordítása után az áramfelvétel rohamosan
csökken.
W220
EIS asztali tesztelése:
W220 EIS
hasonló a W210 EIS-hez, 2 db HC (7) 05 kontroller található
benne. Általában 1999-2001-es modellekbe építették
be. 220 545 0008, 220 545 0208, 220 545 0408, 215 545 0008 stb.
A W220 modellek nem rendelkeznek kormányzárral, a váltó
DAS funkcióval rendelkezik. A kulcs adatokat az eeprom
tárolja, és az indítási engedélyt csak akkor adja ki, ha az EIS, a
váltó és a
motorvezeérlő is felismeri a kulcsot. Ebben az EIS-ben nem
tárolnak futásteljesítményt vagy VIN-t.
Tápfeszültség: 14.0V, Nyugalmi áramfelvétel: 40 mA, Ismeretlen kulcs behelyezése
esetén az áramfelvétel
megemelkedik 150 mA-re.
ELV javítás:
ESL / ELV W204, W207, W212
Hibajelenségek:
- A jármű
nem indul el, és a kormány nem oldódik
- Zajos a
kormányzár
- A kulcs
bekapcsolja az elektronikus gyújtáskapcsolót (EIS / EZL), de nem indul
el
- Nincs
villogó fény a kulcs elfordításakor az EIS-ben (elektronikus
gyújtáskapcsoló)
- Az
elektronikus kormányzár (ESL / EVL) nem hallható, amikor a kulcsot
behelyezik az EIS zárba.
- A
kormánykereket nem lehet elfordítani, még akkor sem, ha a kulcsot
behelyezik az EIS-be.
- Hibakód:
9003, N26 / 5 ESL / ELV vezérlőegység. Nincs
visszajelzés a feloldás során.
- Hibakód:
9005, N26 / 5 ESL / ELV vezérlőegység. Kommunikációs
hiba.
Gyakori hibák vagy hibakódok:
- Hibakód:
9003, N26 / 5 ESL / EVL / ELV vezérlőegység.
- Hibakód:
9005, N26 / 5 ESL / EVL / ELV vezérlőegység. Kommunikációs
hiba.
- A22449 -
Az elektronikus gyújtászár meghibásodott. Belső
elektromos hiba van.
- A25407 -
Az elektronikus kormányzár meghibásodott. Mechanikus
hiba van.
- A25408 -
Az elektronikus kormányzár meghibásodott. Jelhiba
van, vagy hibás üzenet.
- A25409 -
Az elektronikus kormányzár meghibásodott. Alkatrészhiba.
- A25464 -
Az elektronikus kormányzár meghibásodott.
Két lehetséges hiba
keletkezhet ebben az ELV-ben, a működtető motor meghibásodása és a NEC
chip bezáródása, a javításához speciális eszközparkra van szükségünk:
 
 
 
A képek önmagukért beszélnek, a
szétszerelés folyamatával nem foglalkoznék. Amennyiben az ügyfélnek jó,
ha javítás helyett emulátort szerelünk be a kormányzárba, azt is
megtehetjük (ebben az esetben megszűnik a kormány mechanikus védelme).

Mivel teljesen méretazonos illetve a csatlakozó is azonos, ezért
semmilyen átalakítás nem szükséges a beszereléshez.

|