![]() |
![]() |
|
Autó távírányító javítás (általános információk):
A képeken néhány
gyári távirányító javítás előtti és utáni állapotát láthatjuk. A
távirányítók
meghibásodása legtöbbször: felhasználói elemcserekor
keletkezik. Hiába
a használati
utasítás, a felhasználók sajnos nem
szakszerűen szedik szét a távirányítókat. Az elemcserének 1 percen
belül
kellene megtörténnie (különben elveszíti a szinkronizálást – ez nem
minden
márkára igaz!), ami általában sokkal hosszabb időt vesz igénybe egy
felhasználó
esetén, aztán meg csodálkozik, hogy nem működik az eszköz (általában
először
szétszedik megnézni, hogy milyen elem van benne, majd elmennek megvenni
és csak
utána cserélik, tehát van, amikor napok telnek el a kivétel és az új
behelyezése között). Egyes márkák, pl. Peugeot, Citroen, Renault, stb.
távirányítói
hajlamosabbak a meghibásodásra, a beépített gumilapok elkopnak, a
távirányító
ház szét esik stb. A mikrokapcsolókat is sokkal gyakrabban kell
cserélni. Az
alábbi eszközök
fontosak azok számára, akik távirányító javításával szeretnének
foglakozni: RF detector
– szerintem a legfontosabb eszköz - Lehet különálló eszköz,
kulcsprogramozó
diagnosztikai eszközzel egybeépített RF detector, vagy akár
oszcilloszkópra
kapcsolható adapter, sőt értékesítenek USB-s RF detector-t is. A
lényeg,
működjön a 100 Mhz- 1Ghz tartományban. Nagyon sok működő távirányító
kerül
hozzánk, csak amiatt, hogy elemcserekor a szinkronizálást elveszítik.
Amikor
javításra hoznak egy távirányítót, első dolgunk a tesztelése. Ha
kibocsájtja a
megfelelő frekvenciájú modulált jelet, akkor nem lehet hibás. Ilyen
esetben
tanítani kell az adott gépjárműhöz, ami legtöbb esetben annyit jelent,
hogy
kulccsal kinyitjuk az autót, ráadjuk a gyújtást – de nem indítjuk
el -, majd
valamelyik gombot néhány másodpercig nyomva kell tartani, majd indítás
lekapcs.
és tesztelés. Viszont ez gépjármű típusonként változik és csak a
használati
utasításban található meg a pontos leírás (hány másodpercig, melyik
gombot kell
nyomva tartani). Bizonyos távirányítókat nem lehet így szinkronizálni
(pl.
crysler), mert addig nem fogadja el a gépjármű rendszere a
távirányítót, amíg
programozási helyzetbe nem kapcsoljuk egy működő távirányítóval, tehát
minimum
két távirányítóval kell rendelkeznünk az adott kocsihoz és az egyiknek
szinkronban kell lennie ahhoz, hogy szinkronizálni tudjuk a másikat. A
probléma
csak az, hogy a gyártó csak egy távirányítót ad a gépkocsihoz
eladáskor. Ha
csak egy távirányítóval rendelkezünk, akkor sajnos csak diagnosztikai
vagy
kulcsprogramozó eszközzel tudjuk programozható állásba kapcsolni a
gépjármű
rendszerét és tudjuk szinkronizálni a távirányítót. További
eszközök: jó minőségű forrasztó
állomás és nagyon
sok pótalkatrész (mindenféle típusú gombelem a távirányítókhoz,
valamint
mikrokapcsolókból is létezik legalább 20-25 típus, amit az autós
távirányítókban használnak). Amennyiben kulcsház cserével is szeretnénk
foglalkozni, akkor célszerű egy készletet beszerezni abból is. A leggyakoribb hibák: 1,- A
távirányítót addig használták, amíg az elem teljesen lemerült. Ebben az
esetben
elemcsere, RF tesztelés majd szinkronizálás, ha szükséges. 2, - A
távirányító ház sérült, elhasználódott, mikrokapcsolók meghibásodtak,
vagy
szétestek. Kulcsház csere (ha transzpondert tartalmaz, akkor azt ne
felejtsük
el átrakni) az elektronika javítása (mikrokapcsolók cseréje),
elemcsere, RF
tesztelés, ha szükséges szinkronizálás. 3,- Csak
egyik
vagy másik nyomógomb működik (csak zárni vagy nyitni lehet a
távirányítóval).
RF tesztelés – a nem működő gomb esetén nincs RF jel. Az adott
mikrokapcsoló
ellenőrzése – általában jól működik. A hiba ilyenkor a panelen
keresendő, a
furat galvanizálása - átvezetése szakad meg. 4,- Az
ügyfél
elemet vagy kulcsházat cserélt, a távirányító működik, de az autó nem
indul el.
Elemcsere esetén könnyű kiejteni a kulcsházból a transzpondert (ez
főként az
utángyártott kulcsházakra vonatkozik), ha az ügyfél nem veszi észre,
akkor az
indításgátló nem engedi beindítani az autót, vagy beindul és azonnal le
is áll.
Kulcsház csere esetén pedig rendszeresen benne hagyják a régi
kulcsházban,
mivel a transzponder kialakítása általában műanyag alkatrészre
hasonlít. Néhány
típus esetén üvegcsöves kialakítású, aminek a cseréje tapasztalatot
igényel,
mivel könnyű eltörni. 5,- Az ügyfél
vagy jó haverja, szomszédja, stb. mikrokapcsolót cserélt: ez a
legrosszabb
kombináció – spórolni akarnak néhány ezer forintot – és a végeredmény
általában
felvált vezetőfólia, nagy forrasztóón duncsok és nem működő
távirányító. A
spórolás ebben az esetben azt eredményezi, hogy ha nem lehet
megjavítani, akkor
kell vásárolni egy utángyártott távirányítót (ha létezik az adott
típushoz),
kulcsprogramozóval hozzá kell illeszteni az indításgátlóhoz (aktív
transzponder
esetén). Ehhez szükséges a PIN kód is (az autó biztonsági kódja)
esetleg még a
kulszárat is másoltatni kell, ha nem cserélhető. Ez kb. 20-30.000 Ft-os
kiadás
is lehet vagy 40-50.000,-Ft os, ha vesznek egy gyári új kulcsot a
márkaszervizben.
Tehát csak akkor nyúljunk bele egy távirányítóba javítási célzattal, ha
rendelkezünk megfelelő forrasztási gyakorlattal, megfelelő eszközökkel! |
TELEFON | |
+36-30-481-3332 | Általános információk: info@motorvezerlo.hu |
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. | Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu |
Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu | |