![]() |
![]() |
|
Kulcs, kulcsprogramozás
(általános információ) Az
előző
részben a távirányítókkal kapcsolatos munkákról írtam. Ehhez
kapcsolódik a
kulcs és programozása. Az autó kulcsok kivitele különböző, több száz
típus
létezik. Vannak fix kulcsszárúak, immo chippel (transponder) és anélkül
(2000-től
kötelező a transponder használata), bezárhatóak (bicskakulcs),
távirányítóval
szerelt és anélküli, kártya alakú kivitelek, stb. A lentebb lévő képen
néhány
típus látható, a kulcsszárak kivitele is különböző. A kulcsba
épített chipek (transzponderek) is különböznek,
kivitelben, frekvenciában, titkosításban egyaránt. A kulcsokhoz
használható
transzponderek katalógusa az alábbi linken elérhető: http://www.motorvezerlo.hu/Downloads/Transponder_catalog.pdf Immo
chip
(transzponder):
ez nem más, mint egy RFID chip egyedi sorszámmal. Az RFID chipek
jellemzője az,
hogy úgy gyártják, hogy két azonos sorszámú soha ne legyen és a
sorozatszámot
nem lehet megváltoztatni. Ezért alkalmazzák az autók indításgátlásához,
mivel
két azonos nem létezhetne… Kínai mérnökök úgy döntöttek, hogy ők
gyártanak olyan
transzpondereket, amelyeknek a sorozatszámuk megváltoztatható és
bármilyen
sorozatszámot bele lehet programozni (ez a transzponder klónozás).
Viszont nem
minden típusú transzponderből létezik klónozható! Az RFID chipek esetén
és így
a transzponderek esetén is léteznek aktív és passzív típusok. A passzív
típus a
mágneses gerjesztés hatására csak arra képes, hogy egy adott
kódsorozatban a
saját sorszámát közölje az olvasó elektronikával. Az aktív típusok
esetén
rendelkeznek programozható memóriával, jelszót kérhetnek olvasáskor
(crypto
chipek). A chipekkel való kommunikációban is vannak különbségek,
legalább tíz
különböző szabvány van az RFID kommunikációra.
A kulcsokat sokféle módszer szerint lehet programozni, ez mindig attól függ, hogy milyen gyártmányról van szó és milyen eszközzel rendelkezünk a programozáshoz. Az alapeset
általában az, hogy egy kulcs van az autóhoz és szeretnének egy
pótkulcsot. Első feladat, megvásárolni az adott gépkocsi típushoz
megfelelő
nyerskulcsot, (ez lehet beépített vagy cserélhető transzponderes
kialakítású). A
nyerskulcs vásárlás előtt azonosítani kell a transzponder típusát, ezt
lehet
katalógusból, de biztosabb módszer kulcsprogramozó eszközben való
azonosítás
(akár évjáraton belül is lehet módosítás), a meglévő kulcsot egy
kulcskarikához
hasonlító eszközben kiolvassuk. A nyerskulcsot kulcsmásolónál
másoltatni kell.
Az immo chip (transzponder) lehet klónozható és egyedi sorozatszámú.
Amennyiben
klónozható, akkor klónozzuk egy kulcs programozó eszközzel, és mivel a
transzponder
azonossá válik a meglévő kulcsunk chipjével, ezért további programozást
(autóhoz való illesztést) nem igényel, az autó indítható az új kulccsal. A kulcs
klónozás
egyszerű folyamat: a klónozó eszköz először kéri a gyári
kulcsot,
amiből kiolvassa a transzponder adatait, majd kéri az új kulcsot, amibe
meg
beleírja. Gyakorlatilag ennyiből áll a klónozás, nevezhetnénk akár
másolásnak
is. Amennyiben
egyedi sorozatszámú transzponder van benne (nem
klónozható), abban az esetben az autóhoz kell programozni, hogy az
indításgátló
rendszer felismerje és engedélyezze az indítást. Ezt többféle eszközzel
meg
tudjuk tenni. Vannak speciálisan kulcs programozásához, klónozásához
kialakított
eszközök, amelyek a diagnosztikai porton keresztül el tudják végezni a
kulcs
illesztését. A legtöbb diagnosztikai eszközben is benne van az új kulcs
programozásának lehetősége. Az új kulcsok illesztésének egyetlen
feltétele a
PIN kód megléte (más megnevezésekben: biztonsági kód, CAR-PASS stb.). PIN kód:
az új autóhoz megkapja a tulajdonos, sajnos használt autó vásárláskor
gyakran
nem adják át, mert elfelejtik, sok tulajdonos volt, ezért valakinél ott
maradt,
stb.. Ebben az esetben a PIN kód kiolvasására van szükség, ezt a
kulcsprogramozó eszközök alapvetően tudják, de sajnos nem áll
rendelkezésre
minden típushoz, ugyanis a diagnosztikai porton keresztül nem lehet
minden
típust kiolvasni. Több lehetőség van ilyenkor: 1,-
A
motorvezérlőből, immoboxból, műszerfal elektronikából kiolvasott
memória
tartalmakból kalkulátorokkal vissza lehet nyerni a kódot. Ez
időigényes, hiszen
az elektronikákat ki kell szerelni, forrasztgatni kell, eepromokat,
processzorokat kell kiolvasni. 2,- Irány a
márkaszerviz, és a tulajdonjog igazolása után
megkaphatjuk a PIN kódot (általában térítés ellenében – kb.10.000,-Ft
kifizetése után, de volt már olyan is, hogy ingyen átadták). Ezzel csak
az a
probléma, hogy ha motorvezérlőt cseréltek benne (bontott vezérlő,
immoval,
kulcskarikával), abban az esetben nem lesz jó az alvázszámhoz
regisztrált pin
kód. A pin
kód többféle
lehet, - csak számokból áll (pl. Opel), - számok és nagybetűk
(PSA –
peugeot, citroen), és van ahol teljes kódsorozat is lehet (általában a
prémium
kategóriás autók). Tehát
meg van a PIN
kódunk, hozzákezdhetünk a programozáshoz.
Most egy Peugeot 407 kulcsprogramozását írom le SKP-1000 eszközzel, de
bármilyen más diagnosztikai eszköz használata esetén ugyan ez lenne az
eljárás.
Csatlakozunk a diagnosztikai porthoz, az eszközben kiválasztjuk a
márkát és a
típust, ráadjuk a gyújtást, az eszköz csatlakozik és kéri a pin kódot.
A
biztonsági kód megadása után kéri, hogy tegyük a gyújtáskapcsolóba az
új
kulcsot és adjuk rá a gyújtást, a programozás közben kérheti, hogy
vegyük le a
gyújtást, majd adjuk újra rá. majd kiírja az eszköz, hogy végzett a
kulcs
illesztéssel és kívánunk-e másik kulcsot is programozni (a Peugeot
407-be
összesen 8 kulcs programozható). Célszerű az összes meglévő kulcsot
ekkor újraprogramozni,
ugyanis vannak esetek, amikor kulcs programozáskor az új kulcs
felülírja a már
meglévő kulcs adatait és az új kulccsal működni fog az autó, a régivel
meg nem.
A programozás végén figyelmeztet arra is, hogy 10 másodpercen belül
nyomjuk a
meg a távirányítók valamelyik gombját és akkor a távirányítókat is
szinkronizálja.
Egyes kulcsprogramozó eszközökben arra is van mód, hogy kiválasszuk a
menüben,
hogy egy kulcsot vagy az összes kulcsot kívánjuk programozni illetve,
van egy
összes kulcs elveszett menü is, amely az automatikus pin kód kiolvasást
is
elvégzi programozás közben. Ez a
folyamata egy
általános kulcs illesztésnek, de azért
vannak eltérések. Egyes márkák biztonsági kulcsot használnak (a fekete
színű
kulcs általános használathoz, a piros kulcs a - „mester kulcs”,
programozáshoz). A
kulcsprogramozást
elrontani nem nagyon lehet, ismerni kell
némileg az angol nyelvet (ha nincs magyar menüje a diagnosztikának vagy
kulcsprogramozónak), és az eszköz utasításait be kell tartani. Kulcs programozó eszközök: nagyon sok féle létezik, néhány általánosan használt típus illetve gyártó: SILCA, ZEDD-BULL, LONSDOR, Auro Ottosys, X-Tool (X100), OBDstar (X300), SBB, SKP, stb. Aki szeretne ilyen eszközt vásárolni, az döntse el, hogy mennyit szeretne beruházni. A nem frissíthető 300 dolláros kínai klóntól az 5000 euro-s profi eszközig széles a választék. Évi 4-5 kulcs programozás miatt nem érdemes nagy összeget költeni, akkor inkább bízzuk a kulcsmásoló cégekre a programozást. Ez akkor éri meg, ha teljes szolgáltatást tudunk nyújtani: veszünk kulcsmásoló, kulcs programozó gépet, rengeteg nyerskulcsot, kulcsházat, stb. és kizárólag az autó kulcsokra - távirányítókra specializáljuk magunkat. Ebben az esetben minden haszon nálunk marad (a kulcsszár másolástól az autóba való programozásig – komplex szolgáltatás), ellenkező esetben megoszlik a haszon és már nem éri meg. A komolyabb diagnosztikai eszközök valamint a gyári diagnosztikai eszközök is használhatóak új kulcs programozáshoz, de ezek nagy része nem rendelkezik PIN kód kiolvasási, klónozási lehetőséggel illetve nem tudják manipulálni az immobox - motorvezérlő eeprom tartalmakat (indításgátló adatokat). Autel MaxiIM - 508 kulcsprogramozó: VVDI Mini key tool - kulcs klónozó:
A
prémium kategóriás
autók egy része már komolyabb
felszerelést igényel és a programozásuk is bonyolultabb, de ezt majd
később egy
példán bemutatom. Visszatérve a Peugeot 407-re, a tulajdonos vásárolt ebay-en egy klón távirányítós bicskakulcsot az autóhoz, amelyet ugyan az indításgátlóhoz tudtunk programozni, viszont nem lehetett szinkronizálni a távirányítót, ezért a távirányító rész használhatatlan volt. Azért vásárolta, mert a két gyári kulcs darabokban volt, a mikrokapcsolók szétestek, a kulcsház darabokban és olcsón meg akarta úszni. A végeredmény az lett, hogy a két gyári kulcs elektronikáját felújítottuk, a tulajdonos vásárolt hozzá két kulcsházat, amibe átépítettük a már megjavított elektronikát, az új kulccsal együtt felprogramoztuk és így most már 3 jó kulcsa van az autóhoz, a két gyáriban pedig működik a távirányító i>Vigyázzunk az utángyártott kínai távirányítós kulcsokkal, nem mindegyiket lehet szinkronizálni az autókhoz! |
TELEFON | |
+36-30-481-3332 | Általános információk: info@motorvezerlo.hu |
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. | Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu |
Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu | |