Diagnosztika, diagnosztikai berendezések.

 
OBD2 részletes leírása.

A korszerű járművek olyan motorellenőrző rendszerekkel vannak ellátva melyek a jármű működése során folyamatosan figyelemmel kísérik a velük kapcsolatban lévő szerkezeti egységeket. Ezt fedélzeti diagnosztikának, (On Board Diagnosis)-nak, röviden OBD-nek, Európában EOBD-nek hívják. Az EOBD (European On Board Diagnosis) az EURO 3 normához kapcsolódó európai szabályozás. Minden ilyen rendszerben gyártott gépkocsinak rendelkeznie kell a motor nem tökéletes üzemét jelző, műszerfalra szerelt (MIL) lámpával és egy külső ellenőrzést lehetővé tévő csatlakozóval. Az OBD2 -nek az a feladata, hogy jelezzen a gépjárművezetőnek a motor diagnosztikai jelzőlámpája által bármely, károsanyag-kibocsátással kapcsolatos hibát. OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnosztikát az USA-ban vezették be az 1988-as modellévtől kötelezően. A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák. Az OBD szerint ellenőrizni kell az emisszió korlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak. A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el. A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval, lehet meghatározni. Az európai autógyártók részére az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza. Alapnorma az ISO-9141, mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait, valamint a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek, protokoll, adatforgalom jellemzői). USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2. Európában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD2 szabvány használata. A hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas készülékkel lehetséges. A diagnosztika csatlakozó szabványát és lábkiosztását az amerikai SAE J1962 ajánlás tartalmazza. Az ajánlás tartalmát az európai ISO 9141-2 szabvány változatlanul átveszi. OBD2 Diagnosztika csatlakozók elhelyezkedése a kormánykeréktől max. 1m sugarú körben lehetséges! Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok (DTC) paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak, de a hibakódok kiolvasásához használt adat protokollok gyártók szerint különbözhet. 5 különböző kommunikációs protokoll van: ISO 15765 CAN, SAE J1850 VPW, SAE J1850 PWM, ISO 9141-2 ISO, ISO 14230 KWP. FONTOS! Attól, hogy az autó szabványos OBD2 csatlakozóval rendelkezik, még nem feltétlenül jelenti, hogy az autó rendelkezik is az OBD2 elérhetőséggel. Ez minden esetben az autó vezérlőegységén múlikn style="">

 Három évvel ezelőtt, amikor autó elektronikával elkezdtem foglalkozni, úgy gondoltam, hogy nekem nincs diagnosztikai berendezésre szükségem, az autó szervizek majd hibaleírással együtt elküldik a vezérlőket javításra és nekem csak az elektronikára kell koncentrálnom. Sajnos ez a mai napig nem így történik. BAZ megye az ország egyik legszegényebb megyéje, a községekben, kisebb városokban, de még itt Miskolcon is azt tapasztalom, hogy vannak autó szervizek, akik nem rendelkeznek semmilyen diagnosztikai berendezéssel. Ezek a szervizek úgy küldenek javításra elektronikákat, hogy jó esetben egy telefonszámot feltüntetnek a csomagban, de se hibaleírás, se hiba kód, semmi, mi meg találjuk ki, hogy mi is a probléma az egységgel. Ha felhívom az adott szervizt, általában a válasz, nem működik, nem indul az autó, tegyek csodát. A legtöbb esetben ilyenkor kiderül, hogy nem is a motorvezérlővel van probléma, mert teszt platformhoz csatlakoztatva, tökéletesen működik.

 Ezért diagnosztikai berendezés vásárlása mellett döntöttem, de milyet vegyek?

Márka specifikus diagnosztikai berendezések.

Minden márkának van saját diagnosztikai berendezése, hozzá való szoftverrel, pl. a FORD/MAZDA szervizek a FORD/MAZDA IDS szoftvert és a VCMII diagnosztikai csatolót használják, a GM (OPEL, SUZUKI) a TECH2 készüléket, a VAG csoport (VW, Audi, Seat, stb.) az ODIS szoftvert és a VAS-5054 -6154 csatolót és sorolhatnám tovább. Közös jellemzőjük az, hogy a csatoló egység viszonylag olcsón megvásárolható, viszont a működtető szoftverekre általában éves előfizetés van és az előfizetés lejártával a készülék üzemképtelenné válik, a szoftver letilt. Az éves előfizetési díjak egy átlagos szerviz részére megfizethetetlenek, 4-500.000,-Ft vagy még több egy márkára. És ez csak a szoftver használatot teszi lehetővé, a szerviz adatbázist tartalmazó WEB-es felületre szintén elő kell fizetni. Kisebb szervizek részére ez nem járható út, ilyenkor szoktak a szervizek Kínából klón eszközöket vásárolni. Ezek a hamisított eszközök olcsóak (10-50.000,-Ft) általában nem frissíthetőek, egy adott verziójú szoftverrel működnek csak, és az adott szoftvert is csak különböző trükkökkel lehet feltelepíteni. Óva intek mindenkit ettől. A NAV és a JAF kiemelten ellenőrzi a klón diagnosztikai eszközöket. Már a határon beérkezéskor lefoglalhatják és eljárást kezdeményezhetnek a megrendelő ellen. Amennyiben átcsúszik a vámon, még nem lehet nyugodt a megrendelő, mert folyamatosan ellenőrzik az autós cégeket (konkurencia feljelentése alapján, esetleg elégedetlen alkalmazott, online motorvezérlő programozás esetén IP cím azonosítás után). Ahol klón eszközöket találnak, az adott eszköz jogtulajdonosa kártérítési pert indíthat és akár több évre visszamenőleg követelheti a szoftverhasználati díjat + a számítógépeket - klón eszközöket lefoglalják + a szerzői jogok megsértése miatt büntető eljárást kezdeményeznek, ami büntetlen előélet esetén, a klón eszközök és szoftverek mennyiségének függvényében, lehet pénzbírság, felfüggesztett börtönbüntetés. Kiemelten figyelnek az adatbázis szoftverekre és a magyar fejlesztésű diagnosztikai eszközökre: pl. OP-COM, VCDS, Würth WOW, BOSCH KTS és ESI tronic szoftver, AUTODATA. Több millió Ft-ot elvihet egy ilyen ellenőrzés, nem éri meg!

Univerzális diagnosztikai berendezések

Ezek már független gyártók termékei, általában 40-50 márkát is tudnak, a drágábbak akár 80-at is. Az olcsóbbak (100-200.000,-Ft-os eszközök) általában csak hibakód olvasásra, törlésre, szervizintervallum nullázásra esetleg élőadatok megjelenítésére (általában 4 adat egyszerre való megjelenítése és rögzítése) használható. Szintén általános jellemzőjük, hogy folyamatosan frissítik ezen eszközöket, némely típushoz ingyenes, a többihez meg fizetős a frissítés, de ha valaki nem vásárolja meg a frissítést, akkor is működnek tovább, csak nem fogják tartalmazni az újabb gépjármű típusokat. Amikor egy univerzális eszköz beszerzése mellett döntünk, át kell gondolni, hogy mire szeretnénk használni. Ha az összes évjáratú autóval szeretnénk foglalkozni, akkor olyan eszközre van szükségünk, aminek van OBD és OBD2 csatlakozási lehetősége, ha megelégszünk a 2003 utáni autók diagnosztikájával, akkor elegendő az OBD2 csatlakozós, viszont az nagyon fontos ebben az esetben is, hogy az 5db OBD2 kommunikációs protokollt tudja, különben azzal szembesülünk, hogy a diagnosztikai berendezés nem tud kapcsolódni egyes autókhoz. A személyautókhoz kifejlesztett diagnosztikák a kishaszon gépjárműveket még tudják diagnosztizálni, viszont teherautókhoz, kamionokhoz, buszokhoz, haszonjárművekhez (traktorok, kombájnok, stb.) már nem alkalmasak, ezekhez külön kell megvásárolni.

 Az általunk használt diagnosztikai eszközök:

Launch X431 V+

Autel MaxiIM-508+XP400


Vident Ismart 900 diagnosztikai analizáló rendszer

VIDENT I900

VIDENT I900



TELEFON E-MAIL
+36-30-481-3332 Általános információk: info@motorvezerlo.hu
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu

Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu