![]() |
![]() |
|
|
|
|
Diagnosztika,
diagnosztikai
berendezések.
A
korszerű járművek olyan motorellenőrző rendszerekkel vannak ellátva
melyek a
jármű működése során folyamatosan figyelemmel kísérik a velük
kapcsolatban lévő
szerkezeti egységeket. Ezt fedélzeti diagnosztikának, (On Board
Diagnosis)-nak,
röviden OBD-nek, Európában EOBD-nek hívják. Az EOBD (European On Board
Diagnosis) az EURO 3 normához kapcsolódó európai szabályozás. Minden
ilyen
rendszerben gyártott gépkocsinak rendelkeznie kell a motor nem
tökéletes üzemét
jelző, műszerfalra szerelt (MIL) lámpával és egy külső ellenőrzést
lehetővé
tévő csatlakozóval. Az OBD2 -nek az a feladata, hogy jelezzen a
gépjárművezetőnek a motor diagnosztikai jelzőlámpája által bármely,
károsanyag-kibocsátással kapcsolatos hibát. OBD (On Board Diagnosis)
fedélzeti
diagnosztikát az USA-ban vezették be az 1988-as modellévtől kötelezően.
A
műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok
tartalmazzák. Az OBD szerint ellenőrizni kell az emisszió korlátozó
azon
rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak. A
keletkező
hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator
Light)
lámpát helyeznek el. A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra
alkalmas
kiolvasóval, lehet meghatározni. Az európai autógyártók részére az
előírásokat
az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza.
Alapnorma
az ISO-9141, mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait,
valamint
a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek, protokoll,
adatforgalom jellemzői). USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól
kötelező az
OBD2. Európában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű
autóknál
2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD2 szabvány
használata. A
hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas készülékkel lehetséges. A
diagnosztika
csatlakozó szabványát és lábkiosztását az amerikai SAE J1962 ajánlás
tartalmazza. Az ajánlás tartalmát az európai ISO 9141-2 szabvány
változatlanul
átveszi. OBD2 Diagnosztika csatlakozók elhelyezkedése a kormánykeréktől
max. 1m
sugarú körben lehetséges! Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok
(DTC)
paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak, de a
hibakódok kiolvasásához használt adat protokollok gyártók szerint
különbözhet.
5 különböző kommunikációs protokoll van: ISO 15765 CAN, SAE J1850 VPW,
SAE
J1850 PWM, ISO 9141-2 ISO, ISO 14230 KWP. FONTOS! Attól, hogy az autó
szabványos
OBD2 csatlakozóval rendelkezik, még nem feltétlenül jelenti, hogy az
autó
rendelkezik is az OBD2 elérhetőséggel. Ez minden esetben az autó
vezérlőegységén múlikn style=""> Ezért diagnosztikai berendezés vásárlása
mellett döntöttem, de milyet vegyek? Márka
specifikus diagnosztikai berendezések. Minden
márkának van saját diagnosztikai berendezése, hozzá való
szoftverrel, pl. a FORD/MAZDA szervizek a FORD/MAZDA IDS szoftvert és a
VCMII
diagnosztikai csatolót használják, a GM (OPEL, SUZUKI) a TECH2
készüléket, a
VAG csoport (VW, Audi, Seat, stb.) az ODIS szoftvert és a VAS-5054
-6154 csatolót
és sorolhatnám tovább. Közös jellemzőjük az, hogy a csatoló egység
viszonylag
olcsón megvásárolható, viszont a működtető szoftverekre általában éves
előfizetés van és az előfizetés lejártával a készülék üzemképtelenné
válik, a
szoftver letilt. Az éves előfizetési díjak egy átlagos szerviz részére
megfizethetetlenek,
4-500.000,-Ft vagy még több egy márkára. És ez csak a szoftver
használatot
teszi lehetővé, a szerviz adatbázist tartalmazó WEB-es felületre
szintén elő
kell fizetni. Kisebb szervizek
részére
ez nem járható út, ilyenkor szoktak a szervizek Kínából klón eszközöket
vásárolni. Ezek a hamisított eszközök olcsóak (10-50.000,-Ft) általában
nem
frissíthetőek, egy adott verziójú szoftverrel működnek csak, és az
adott
szoftvert is csak különböző trükkökkel lehet feltelepíteni. Óva intek
mindenkit
ettől. A NAV és a JAF kiemelten ellenőrzi
a klón diagnosztikai eszközöket. Már a határon beérkezéskor
lefoglalhatják
és eljárást kezdeményezhetnek a megrendelő ellen. Amennyiben átcsúszik
a vámon,
még nem lehet nyugodt a megrendelő, mert folyamatosan ellenőrzik az
autós
cégeket (konkurencia feljelentése alapján, esetleg elégedetlen
alkalmazott,
online motorvezérlő programozás esetén IP cím azonosítás után).
Ahol
klón
eszközöket találnak, az adott eszköz jogtulajdonosa kártérítési pert
indíthat
és akár több évre visszamenőleg követelheti a szoftverhasználati díjat
+ a
számítógépeket - klón eszközöket lefoglalják + a szerzői jogok
megsértése miatt
büntető eljárást kezdeményeznek, ami büntetlen előélet esetén, a klón
eszközök
és szoftverek mennyiségének függvényében, lehet pénzbírság,
felfüggesztett börtönbüntetés.
Kiemelten figyelnek az adatbázis szoftverekre és a magyar fejlesztésű
diagnosztikai eszközökre: pl. OP-COM, VCDS, Würth WOW, BOSCH KTS és ESI
tronic
szoftver, AUTODATA. Több millió Ft-ot
elvihet egy ilyen ellenőrzés, nem
éri
meg! Univerzális
diagnosztikai berendezések Ezek
már független gyártók termékei, általában 40-50 márkát is
tudnak, a drágábbak akár 80-at is. Az olcsóbbak (100-200.000,-Ft-os
eszközök)
általában csak hibakód olvasásra, törlésre, szervizintervallum
nullázásra
esetleg élőadatok megjelenítésére (általában 4 adat egyszerre való
megjelenítése és rögzítése) használható. Szintén általános jellemzőjük,
hogy
folyamatosan frissítik ezen eszközöket, némely típushoz ingyenes, a
többihez
meg fizetős a frissítés, de ha valaki nem vásárolja meg a frissítést,
akkor is
működnek tovább, csak nem fogják tartalmazni az újabb gépjármű
típusokat. Amikor
egy univerzális eszköz beszerzése mellett döntünk, át kell gondolni,
hogy mire
szeretnénk használni. Ha az összes évjáratú autóval szeretnénk
foglalkozni,
akkor olyan eszközre van szükségünk, aminek van OBD és OBD2
csatlakozási
lehetősége, ha megelégszünk a 2003 utáni autók diagnosztikájával, akkor
elegendő az OBD2 csatlakozós, viszont az nagyon fontos ebben az esetben
is,
hogy az 5db OBD2 kommunikációs protokollt tudja, különben azzal
szembesülünk,
hogy a diagnosztikai berendezés nem tud kapcsolódni egyes autókhoz. A
személyautókhoz kifejlesztett diagnosztikák a kishaszon gépjárműveket
még
tudják diagnosztizálni, viszont teherautókhoz, kamionokhoz, buszokhoz,
haszonjárművekhez (traktorok, kombájnok, stb.) már nem alkalmasak,
ezekhez
külön kell megvásárolni.
Autel MaxiIM-508+XP400
Vident Ismart 900 diagnosztikai
analizáló rendszer
|
| TELEFON | |
| +36-30-481-3332 | Általános információk: info@motorvezerlo.hu |
| Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. | Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu |
| Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu | |