|
Indításgátló
rendszer
A kulcs által generált nagyfrekvenciás jeleket a
kulcskarika
fogadja � mely a gyújtáskapcsoló körül helyezkedik el. A kulcskarika
egy
különálló elektronikába (immoboxba), vagy a műszerfalba csatlakozik.
Tehát
egyes típusok esetén az immo jeleket a műszerfal fogadja, más típusok
esetén a
különálló elektronika (immobox). Ez szerviz szempontból azért fontos,
mert
műszerfal meghibásodások is okozhatják az autó mozgásképtelenségét (nem
indul
az autó). Az immobox vagy műszerfal elektronika már értelmezhető
kódsorozattá
alakítja a nagyfrekvenciás jeleket és tovább küldi a motorvezérlő
részére.
Amennyiben ez a kódsorozat megegyezik a motorvezérlőben (ECU) tárolt
adatokkal,
akkor a motorvezérlő engedélyt ad a gépjármű elindítására, bekapcsolja
az
üzemanyag szivattyút illetve engedélyezi a gyújtást. Néhány példa az immoboxra: Az
indításgátló
rendszer hibái
ˇ
Az autó
nem indul, a kulcs jel villog vagy világít: a rendszerben lévő
adatok nem
egyeznek a kulcs által generált adatokkal. A hiba okai lehetnek: Nem
engedélyezett kulcs, hiányzik a transponder a kulcsból, aktív
transponder
esetén lemerült az elem. Az immobox vagy műszerfal kontakt hibái,
forrasztási
hibái. Ilyen esetben a teljes rendszert át kell nézni. Általában a
kivezetések
forrasztásai lesznek kontakthibások. Jellemzően a Ford Focus, Mondeo,
Opel
Vectra stb. Az ólommentes forraszanyagnak köszönhetően egyre több típus
esetén
fordul elő, hogy az autó rezgésének hatására a különböző elektronikák
kivezetései nem bírják a terhelést és a csatlakozó tüskék forrasztásai
körberepednek. ˇ Az autó elindul, majd néhány másodperc múlva leáll, következő indításkor már el sem indul, vagy csak a motorvezérlő teljes feszültségmentesítése után: az immobox vagy műszerfal által szolgáltatott adatok nem egyeznek a motorvezérlőben található adatokkal (nincsenek szinkronban). ˇ
Az
autó
nem indul, benzin üzemanyagú autónál az első henger egyetlen szikrát
kap, a
többi semmit sem: Ez főként a régebbi
gyártású Renault, Peugeot, Citroen, Daewoo,
Hyundai, Kia autók esetén fordul elő a TMS374 IC-vel szerelt
motorvezérlők
esetén: ""> A motorvezérlők esetén a probléma az, hogy a TMS374 IC gyártási probléma miatt egy bizonyos idő eltelte után elfelejti a szinkronizálási adatokat. A hibát bonyolítja, hogy az autó nem jelzi az indításgátló problémát (nem villog a kulcsjel). Ebben az esetben két lehetőségünk van: 1,- újraprogramozzuk a kulcsokat � kulcsprogramozó eszköz segítségével és bízunk benne, hogy néhány hét múlva nem jelentkezik újra a hiba. Kockáztatni azt, hogy bárhol, bármikor ott maradhat az autó és utána már csak a vontatás vagy a tréler jöhet � nem igazán költséghatékony megoldás. 2,-
véglegesen kikapcsoljuk az indításgátló rendszert. A felsorolt autók
már
alacsony értékűek, valószínűsíthető, hogy nem akarják ellopni. A
kikapcsolást
bonyolítja, hogy a vezérlők egy része műgyantával van kiöntve, tehát a
TMS374
IC eltávolítását nem ajánlom, mivel nem csak felülről kapott gyantát,
hanem
alulról is. Kiforrasztáskor nem csak a lábak tartják, hanem az alatta
lévő
műgyanta is, és nagyon könnyen felszakadnak a panel vezetékei. A
megoldás TMS374 ecu decoder használata
(sweeper), ami 10.000,-Ft körül megrendelhető Kínából, de akár el is
készíthető
kb. 5000,-Ft-ból (későbbiekben egy komplett leírást is közzéteszek).
Ezzel az
eszközzel könnyedén alaphelyzetbe tudjuk állítani az indításgátló
rendszert
kisebb megbontással és nem szükséges hozzá további eszköz (laptop,
szoftver,
programozó eszköz). Itt nem térnék ki a használatára, mert 10 oldalas
használati
utasítást lehet hozzá letölteni, ami képekkel illusztrálva mutatja be a
működését és használatát a különböző motorvezérlők esetén. Általában
kisebb értékű autók esetén alkalmazzuk, ebben az
esetben már csak a mechanikus védelem marad, ezért célszerű egy
kiegészítő
riasztó beszerelése. Az ügyfél dönt legtöbbször úgy, hogy neki már nem
éri meg
az eredeti indításgátló rendszer helyreállítása, ezért ki kell
kapcsolni. A
kikapcsolásnak két módozata van: A
motorvezérlőben található eeprom adatok átprogramozásával (nem
minden
motorvezérlő esetében lehetséges és van olyan motorvezérlő típus pl.
EDC17,
MED17 amelynél a flash adatok és a cheksum érték módosítása is
szükséges a
kikapcsoláshoz). Az
eeprom adatok átprogramozásához
szükségessé válik egy immoprogram beszerzése. Ezek a programok úgy
módosítják
az eeprom tartalmat, hogy a motorvezérlő az immoadatok nélkül is
beinduljon. A program működése: 1,- kiválasztjuk a
gyártót 2,- kiválasztjuk a motorvezérlő típust. A kiválasztás után
látjuk az
eeprom típusát. Megbontjuk a motorvezérlőt, kiforrasztjuk az eepromot,
valamilyen programozó eszközben kiolvassuk a tartalmat, majd ezt az
immoprogramba betöltjük. Az immoprogram módosítja az eeprom tartalmat,
a módosított
tartalmat visszaírjuk az eepromba és visszaforrasztjuk a
motorvezérlőbe. A
programok általában képekkel illusztrált használati utasítást is
tartalmaznak. Immo programok: ECUVONIX készítésű
Immo universal decoding program, Otto Check Immo tool, Immo killer,
stb.
legalább 40 immoprogram létezik, vannak előfizetéses weboldalak pl. https://carlabimmo.com
ahol éves előfizetés
után online immoszoftverekhez, leírásokhoz lehet hozzástyle=""> ˇ
Immo emulátor
segítségével, ezek közül
legjobb a JULIE emulátor (https://carlabimmo.com)."">
A lengyel fejlesztésű eszköz nagyon
sok mindenre használható, immokikapcsolás, műszerfal ellenörzés (tacho
generátor), ESL, Légzsák érzékelő emulálás. Az ára: 40-50 Euro között
kapható
mennyiség és típusfütyle="">Kínából
beszerezhető a halvány másolata, de a kinai eszköz egy régi verzió
másolata,
nem tudja az újabb fejlesztéseket, ráadásul nagyon érzékeny az
akkumulátor
feszültség változására. 14,4V közelében hajlamos �meggyulladni �
elektromos tűz�,
ezért most már mellékelnek hozzá egy diódát, amit sorba kell kötni a
tápkivezetéssel, hogy tápfeszültséget csökkentse a dióda
nyitófeszültségével. A
kínai ára: 25-30 USD, nem sokkal olcsóbb az eredetinélstyle="">tehát
nem éri meg a kockázatot. A
lengyel eszköznek nagyon jó a technikai háttere, a weboldalukon
képekkel, video
fájlokkal segítik a felhasználást. Akár kis elektronikai tudással is
könnyedén
be lehet építeni.
|
TELEFON | |
+36-30-481-3332 | Általános információk: info@motorvezerlo.hu |
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. | Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu |
Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu | |