Indításgátló rendszer


A kulcs által generált nagyfrekvenciás jeleket a kulcskarika fogadja � mely a gyújtáskapcsoló körül helyezkedik el. A kulcskarika egy különálló elektronikába (immoboxba), vagy a műszerfalba csatlakozik. Tehát egyes típusok esetén az immo jeleket a műszerfal fogadja, más típusok esetén a különálló elektronika (immobox). Ez szerviz szempontból azért fontos, mert műszerfal meghibásodások is okozhatják az autó mozgásképtelenségét (nem indul az autó). Az immobox vagy műszerfal elektronika már értelmezhető kódsorozattá alakítja a nagyfrekvenciás jeleket és tovább küldi a motorvezérlő részére. Amennyiben ez a kódsorozat megegyezik a motorvezérlőben (ECU) tárolt adatokkal, akkor a motorvezérlő engedélyt ad a gépjármű elindítására, bekapcsolja az üzemanyag szivattyút illetve engedélyezi a gyújtást. Néhány példa az immoboxra:

 

IMMO OFFindításgátló kikapcsolásindításgátló kikapcsolás

Az indításgátló rendszer hibái

 

   ˇ  Az autó nem indul, a kulcs jel villog vagy világít: a rendszerben lévő adatok nem egyeznek a kulcs által generált adatokkal. A hiba okai lehetnek: Nem engedélyezett kulcs, hiányzik a transponder a kulcsból, aktív transponder esetén lemerült az elem. Az immobox vagy műszerfal kontakt hibái, forrasztási hibái. Ilyen esetben a teljes rendszert át kell nézni. Általában a kivezetések forrasztásai lesznek kontakthibások. Jellemzően a Ford Focus, Mondeo, Opel Vectra stb. Az ólommentes forraszanyagnak köszönhetően egyre több típus esetén fordul elő, hogy az autó rezgésének hatására a különböző elektronikák kivezetései nem bírják a terhelést és a csatlakozó tüskék forrasztásai körberepednek.

 

ˇ        Az autó elindul, majd néhány másodperc múlva leáll, következő indításkor már el sem indul, vagy csak a motorvezérlő teljes feszültségmentesítése után: az immobox vagy műszerfal által szolgáltatott adatok nem egyeznek a motorvezérlőben található adatokkal (nincsenek szinkronban). Ugyan ilyen hibát eredményez az is, ha szoftverváltoztatás után (tuning) a cheksum értéke nem megfelelő, nem összetévesztendő!

ˇ        Az autó nem indul, benzin üzemanyagú autónál az első henger egyetlen szikrát kap, a többi semmit sem: Ez főként a régebbi gyártású Renault, Peugeot, Citroen, Daewoo, Hyundai, Kia autók esetén fordul elő a TMS374 IC-vel szerelt motorvezérlők esetén: "">

A motorvezérlők esetén a probléma az, hogy a TMS374 IC gyártási probléma miatt egy bizonyos idő eltelte után elfelejti a szinkronizálási adatokat. A hibát bonyolítja, hogy az autó nem jelzi az indításgátló problémát (nem villog a kulcsjel). Ebben az esetben két lehetőségünk van:

1,- újraprogramozzuk a kulcsokat � kulcsprogramozó eszköz segítségével és bízunk benne, hogy néhány hét múlva nem jelentkezik újra a hiba. Kockáztatni azt, hogy bárhol, bármikor ott maradhat az autó és utána már csak a vontatás vagy a tréler jöhet � nem igazán költséghatékony megoldás.

2,- véglegesen kikapcsoljuk az indításgátló rendszert. A felsorolt autók már alacsony értékűek, valószínűsíthető, hogy nem akarják ellopni. A kikapcsolást bonyolítja, hogy a vezérlők egy része műgyantával van kiöntve, tehát a TMS374 IC eltávolítását nem ajánlom, mivel nem csak felülről kapott gyantát, hanem alulról is. Kiforrasztáskor nem csak a lábak tartják, hanem az alatta lévő műgyanta is, és nagyon könnyen felszakadnak a panel vezetékei. A megoldás TMS374 ecu decoder használata (sweeper), ami 10.000,-Ft körül megrendelhető Kínából, de akár el is készíthető kb. 5000,-Ft-ból (későbbiekben egy komplett leírást is közzéteszek). Ezzel az eszközzel könnyedén alaphelyzetbe tudjuk állítani az indításgátló rendszert kisebb megbontással és nem szükséges hozzá további eszköz (laptop, szoftver, programozó eszköz). Itt nem térnék ki a használatára, mert 10 oldalas használati utasítást lehet hozzá letölteni, ami képekkel illusztrálva mutatja be a működését és használatát a különböző motorvezérlők esetén.

 Az indításgátló rendszer kikapcsolása

Általában kisebb értékű autók esetén alkalmazzuk, ebben az esetben már csak a mechanikus védelem marad, ezért célszerű egy kiegészítő riasztó beszerelése. Az ügyfél dönt legtöbbször úgy, hogy neki már nem éri meg az eredeti indításgátló rendszer helyreállítása, ezért ki kell kapcsolni.

A kikapcsolásnak két módozata van:

A motorvezérlőben található eeprom adatok átprogramozásával (nem minden motorvezérlő esetében lehetséges és van olyan motorvezérlő típus pl. EDC17, MED17 amelynél a flash adatok és a cheksum érték módosítása is szükséges a kikapcsoláshoz).

Az eeprom adatok átprogramozásához szükségessé válik egy immoprogram beszerzése. Ezek a programok úgy módosítják az eeprom tartalmat, hogy a motorvezérlő az immoadatok nélkül is beinduljon. A program működése: 1,- kiválasztjuk a gyártót 2,- kiválasztjuk a motorvezérlő típust. A kiválasztás után látjuk az eeprom típusát. Megbontjuk a motorvezérlőt, kiforrasztjuk az eepromot, valamilyen programozó eszközben kiolvassuk a tartalmat, majd ezt az immoprogramba betöltjük. Az immoprogram módosítja az eeprom tartalmat, a módosított tartalmat visszaírjuk az eepromba és visszaforrasztjuk a motorvezérlőbe. A programok általában képekkel illusztrált használati utasítást is tartalmaznak. Immo programok: ECUVONIX készítésű Immo universal decoding program, Otto Check Immo tool, Immo killer, stb. legalább 40 immoprogram létezik, vannak előfizetéses weboldalak pl. https://carlabimmo.com ahol éves előfizetés után online immoszoftverekhez, leírásokhoz lehet hozzástyle="">

 

ˇ       Immo emulátor segítségével, ezek közül legjobb a JULIE emulátor (https://carlabimmo.com).""> A lengyel fejlesztésű eszköz nagyon sok mindenre használható, immokikapcsolás, műszerfal ellenörzés (tacho generátor), ESL, Légzsák érzékelő emulálás. Az ára: 40-50 Euro között kapható mennyiség és típusfütyle="">Kínából beszerezhető a halvány másolata, de a kinai eszköz egy régi verzió másolata, nem tudja az újabb fejlesztéseket, ráadásul nagyon érzékeny az akkumulátor feszültség változására. 14,4V közelében hajlamos �meggyulladni � elektromos tűz�, ezért most már mellékelnek hozzá egy diódát, amit sorba kell kötni a tápkivezetéssel, hogy tápfeszültséget csökkentse a dióda nyitófeszültségével. A kínai ára: 25-30 USD, nem sokkal olcsóbb az eredetinélstyle="">tehát nem éri meg a kockázatot. A lengyel eszköznek nagyon jó a technikai háttere, a weboldalukon képekkel, video fájlokkal segítik a felhasználást. Akár kis elektronikai tudással is könnyedén be lehet építeni.


TELEFON E-MAIL
+36-30-481-3332 Általános információk: info@motorvezerlo.hu
Ügyfélfogadás csak telefonos egyeztetést követően. Technikai információk: kmcservice@chiptech.hu

Megrendelési email: rendeles@motorvezerlo.hu