Motorvezérlő klónozás
Amennyiben
a motorvezérlő javítása sikertelen, akkor jöhet a
klónozás. A másolásnak az alábbi feltételei vannak:
1,-
az eredeti ecu kiolvasható állapotban legyen
2,-
a csere ecu elektronikájának teljes mértékben egyeznie
kell az eredetivel (nem feltétel a szoftverszámok illetve rendelési
kódok
egyezése az adatlapon, nagyon sok ecu azonos, csak más márkájú autóba
szerelik
be, ezáltal más a szoftverszám illetve a rendelési száma. Bosch ecu
esetén
elegendő, ha a Bosch szám egyezik (egy példa a Bosch számra:
0 281 010 459)).
3,- a három szoftvertartalom (eeprom, flash és mikro) kiolvasása lehetséges legyen. Az eeprom
tartalmazza az ecu adatait,
szoftver verzió számot, indításgátló adatokat. A flash, a motor
működéséhez szükséges összes adatokat tartalmazza
(tuningkor ezeket az adatokat módosítják). A mikro tartalom a
központi mikrokontroller működtető szoftvere, ez
mondja meg a mikrokontrollernek, hogy mit csináljon, hogyan működjön.
A
klónozás folyamata:
Szükséges
egy BDM alapú programozó (KTAG, BDM100, stb.).
Mindkét motorvezérlőről eltávolítjuk a burkolatot és amennyiben
rendelkezünk
BDM frame-el, akkor azzal, ha nem, akkor pedig a vezetékek bekötésével
csatlakozunk az eredeti motorvezérlőhöz. Hogy melyik pontra, hova kell
csatlakozni, azt mindig az adott típusú programozó eszköz használati
utasításában található meg. A csatlakozás után egy �BACKUP READ�
eredeti teljes
kiolvasást hajtunk végre. Az én technikám az, hogy kétszer olvasom ki a
motorvezérlőket és mindkétszer elmentem, majd összehasonlítom egy
programmal,
pl. HEXCOMP-al, és ha a két kiolvasott fájl között nincs különbség,
akkor az
egyiket véglegesen elmentem. Most következik a klónozandó ecu,
csatlakozunk
hozzá, majd az eredeti ecuból kiolvasott fájlt �BACKUP WRITE� beleírom
az
ecu-ba. Az írás után még elvégzek egy kiolvasást és azt újra
összehasonlítom az
eredeti elmentett fájllal, ha ekkor sincs különbség, akkor jó munkát
végeztünk.
Készen is vagyunk a klónozással.
BDM FRAME illetve a
hozzá való csatlakozók. A BDM frame precíziósan csapágyazott fém vagy
műanyag
eszköz, amit csavarmenetes tengellyel lehet függőlegesen állítani. Ebbe
az
állványba tesszük a csatlakozó tüskesorokat. A tüskesorokat különböző
motorvezérlőkhöz fejlesztették ki, hegyes, rugós, aranyozott érintkező
tüskékeket tartalmaz, amelyek rugalmas és biztos csatlakozást
biztosítanak a
programozás idejére. A tüskesor szalagkábellel csatlakozik a programozó
eszközhöz.

Sajnos
egyes esetekben nem ilyen egyszerű a klónozás. Az
idősebb motorvezérlőkben flash és eeprom memóriák helyett egyszer
írható="">epromokat alkalmaztak. A kiolvasással
nincs probléma, de a klónozáshoz általában egy új epromot kell
vásárolni (kivéve,
amikor UV fénnyel törölhető ablakos epromot alkalmaznak).

Tehát az ilyen
motorvezérlő klónozásának folyamata:
1,- kiforrasztjuk az eredeti ecu
epromját és programozó eszközben pl. ELNEC BEEPROG-ban kiolvassuk a
tartalmát.
Ha megakarjuk tartani az eredeti ecu-t, akkor visszaforrasztjuk az
epromot. A
csere ecu epromját kiforrasztjuk és amennyiben nem törölhető eldobjuk,
erre már
nincs szükség. Vásárolunk egy új epromot (nem lesz egyszerű, általában
már nem
kapható, elavult alkatrésznek minősül) és az eredeti ecu eprom
tartalmát
beleírjuk az új epromba. Visszaforrasztjuk, és ezzel készen van a flash
adatok
átvitele. Az indításgátló adatokat nem eepromban tárolták, hanem
általában
Motorola gyártmányú kontrollerben, MC68HCxxx chipben. Ezt szintén
kiforrasztjuk
az eredeti ecu-ból és speciális programozóban pl. Carprog, X-prog, stb
kiolvassuk. Az elmentett adatokat a csere ecu azonos mikrokontrollerébe
beleírjuk, majd visszaforrasztjuk, és ezzel készen vagyunk a
klónozással.
Amennyiben nem akarjuk megtartani az eredeti ecu-t, akkor azt is meg
lehet
tenni, hogy az epromot átrakjuk az eredetiből a csere ecu-ba.
A mikrokontroller
cserét semmilyen esetben nem javaslom, hiszen lehetséges, hogy azzal
van probléma.
Sokan úgy klónoznak ecu-t (általában azokat a típusokat, amelyek
egyébként nem
klónozhatóak, mert nem olvasható ki a mikro tartalom), hogy az eredeti
ecu-ban
lévő központi mikrokontrollert átrakják a csere ecu-ba. És mi van, ha
pont a
kontroller a hibás? A jó csere ecu-ból csinálunk egy rosszat.
A motorvezérlők programozásával kapcsolatban én
úgy tartom,
hogy minden esetben ragaszkodjunk a BDM alapú programozáshoz. Ez
munkaigényesebb, mivel ki kell szerelni az autóból, szét kell szedni a
motorvezérlőt, vissza kell ragasztani stb., de sokkal biztonságosabb.
Diagnosztikai porton keresztül nem lehet teljes kiolvasást
végrehajtani.
Amennyiben a diagnosztikai porton keresztül olvassuk és írjuk a
vezérlőt, probléma
esetén akár a kukába is dobhatjuk, sokkal rizikósabb. Ha BDM alapon
írjuk a
vezérlőt, akár megszakadt kommunikáció esetén is újra tudjuk kezdeni az
írást,
OBD porton keresztül ez nem lehetséges. A fiatalabb autók esetén pedig
bontóban
sem elérhető a vezérlő, tehát újat kell vásárolni a rontott helyett,
ami akár
300.000,-Ft-os kiadást is jelenthet. Ha OBD porton keresztül olvasunk
ki egy
vezérlőt, akkor azt a tartalmat nem tudjuk BDM alapon visszaírni, tehát
ez a
lehetőség is kilőve abban az esetben, ha valami probléma van. Folyamatosan fejlődik a tuning technológia,
jelenleg is használható az obd port hibátlan
programozásra, de teljes kiolvasást/írást semmiképpen nem lehet
megvalósítani
OBD porton keresztül. Ez pedig a klónozás alapfeltétele. Az autó gyártók is
próbálják megnehezíteni a tuningosok munkáját, jelszavas
bejelentkezéseket,
tuning elleni védelmet építenek be a motorvezérlőkbe. Sok esetben
programozás
előtt ezeket a védelmeket kell először eltávolítani. Ezekre az
információkra
egy későbbi anyagban, a motorvezérlő programozásban visszatérek.
Visszatérve a klónozásra, abban az esetben, ha
az ecu
adattábláján lévő szoftver szám is megegyezik, akkor elegendő csak az
eeprom
tartalom átmásolása. A mikro és flash adatok másolásától el lehet
tekinteni,
bár a flash adatok esetén nem lehet tudni, hogy még az eredeti flash,
esetleg
tuningolt vagy frissített tartalom van-e a vezérlőben. Tehát ha
tökéletes
munkát akarunk végezni, célszerű ebben az esetben is mindhárom
szoftvertartalmat
másolni. Természetesen akár az is előfordulhat, hogy az eredeti ecu-ban
lévő
szoftver (flash tartalom) hibás és ez okozza az autó hibás működését
(pl.
rosszul tuningolt szoftver). Amennyiben ezt másoljuk, akkor a klónozott
motorvezérlővel is hibásan fog működni az autó.