Laboratórium              Webshop           Elektronika javítás                Elektronika programozás                 Kapcsolat                             

                                       

Autó elektronikai tanfolyam kezdőknek

9.

Műszerfal (óracsoport) javítása


Műszeregység, óracsoport esetében a legkülönbözőbb hibák fordulhatnak elő, de általában a kijelzéssel kapcsolatos hibák a legjellemzőbbek. Mielőtt a konkrét hibákra rátérnék néhány általános információ a műszeregységek szétbontásához: A műszeregységeket csavarok és műanyag patentok-fülek tartják össze. Szétszereléskor óvatosan járjunk el, mert a műanyag fülek könnyen sérülhetnek, letörhetnek. Mindenképpen szükséges az elektronikai javításhoz a mutatók levétele. A mutatókat alaphelyzetbe állítva vegyük le, hogy a javítás elvégzése után könnyebb legyen beállítani. A mutatókat léptető motorok mozgatják, némelyiket a mutató mozgatásával is be lehet állítani alaphelyzetbe, viszont van olyan is, amit nem.

Az alábbi műanyagtengelyes motorral szerelt műszeregységet nem ajánlatos a mutató mozgatásával beállítani:


Ezeket a műanyag tengelyes motorokat nagyon sok típusú műszeregységben használják, peugeot, skoda, japán és koreai márkák (suzuki, hyundai, Kia ) stb. Az alábbi képen látható, hogy miért nem szabad a tengelyt mozgatva beállítani:


A motor tengelye csigahajtásban végződik, ami egy fogaskereket mozgat és ezáltal a műszer mutatóját. Ez egyirányú hajtást eredményez, ha a műanyag tengelyt meghajtva visszafelé próbáljuk erőltetni, az a fogaskerék-csiga meghibásodásához vezethet.
A mutatók leszerelésekor ügyeljünk az óralap sérülésmentességére, amennyiben csavarhúzóval feszítjük le a mutatót, akkor csúsztassunk a csavarhúzó és a számlap közé egy papírdarabot. Óvatosan feszítsük le a mutatót, mert könnyű eltörni (műanyagból készült és sokszor alaposan meg tud szorulni a tengelyen). Egyes prémium márkák esetén, pl. BMW – nem szabad csavarhúzóval levenni a mutatót, mert a mutató tengelyének hajszálrugós rögzítése-felfüggesztése van (hasonló a régi mechanikus órák hajszálrugós hajtásához). Ha ebben az esetben csavarhúzóval próbálkozunk, akkor az egész tengelyt a hajszálrugóval együtt kiszakítjuk. Ezekhez a motorokhoz egy speciális célszerszám szükséges:


Amennyiben lehetőségünk van, használjunk antisztatikus asztalborítást, kesztyűt, karkötőt. Összeszerelés előtt kapcsoljuk a műszeregységet tápfeszültségre és ellenőrizzük a kijelzőket, a mutatók alaphelyzetét, ha van generátorunk, akkor a sebesség és fordulatszámmérőt. Egyes műszeregységek esetén nem elegendő a tápfeszültség, nem működnek, csak abban az esetben, ha CAN hálózati kapcsolatot is biztosítunk. A teljes összeszerelés előtt tisztítsuk meg a plexi előlap mindkét oldalát üvegtisztító folyadékkal.

Konkrét hibajelenségek és megoldásuk

1,- A mutatók időnként leesnek, a digitális kijelzés teljesen megszűnik vagy csak vízszintes vonalak jelennek meg. Előfordulhat, hogy az autó időnként vagy egyáltalán nem indul. Jellemzően a Ford Focus MK2-MK3-MK4 műszeregységek esetén fordul elő, de tapasztaltam már Skoda, VW, Opel műszeregységek esetén is. A műszerfal csatlakozó aljzata kontakt-forrasztási hibássá válik (hála az ólommentes forrasztásnak). A javításhoz a műszeregység teljes szétszerelése szükséges. El kell távolítani a burkolatokat, mutatókat, számlapot, a számlapot tartó műanyagot és alatta találjuk a csatlakozó aljzat forrasztását. Volt már olyan esetünk is, amikor a 32 csatlakozó tüske forrasztásából 14-16 db hibás volt, körbe volt repedve. Ez a tulajdonos hanyagságára vezethető vissza, hiszen érzékelte a hibajelenségeket, de addig nem foglalkozott vele, amíg az autó már nem indult be. Ford, VAG csoport gépjárművei esetén a műszeregység tartalmazza az indításgátló egységet, ha itt valami nem érintkezik, akkor az indítási problémákhoz vezethet.




Jellemzően a csatlakozó aljzat forrasztási hibás:


2,- Az egyszerűbb hibajelenségekhez sorolnám a háttérvilágítás meghibásodását. A régi műszeregységekben még izzókat alkalmaztak, de kb. 15 éve áttérték a LED megvilágításra. A legtöbb háttérvilágítással kapcsolatos problémát eddig a VAG csoport autóinál tapasztaltam, pl. Skoda Octavia, SuperB. VW -Golf, Passat. A műszeregységben általában 2-2 led van sorba kötve, tehát az egyik meghibásodása miatt a másik sem működik. A LED-ek belső kontakthibássá válnak, tápfeszültség bekapcsolása után, ha megnyomjuk a led közepét egy hegyes tűvel, akkor világítanak. A javítás egyetlen problémás része a megfelelő fényerősségű led kiválasztása. Ezekben a műszeregységekben még elavult technológiával készült alacsony fényerejű ledek vannak, ha ide beszerelünk egy korszerű ledet, akkor féloldalas lesz a megvilágítás a különböző fényerő miatt. Másrészt felvetődik a későbbi meghibásodás lehetősége a benne hagyott régi ledek miatt. Célszerű tehát az összes led cseréje és én ilyenkor felajánlom az ügyfeleknek a színes ledek (pl.kék) beépítését, a fehér háttérvilágítás megváltoztatását.




3, Valamelyik műszer nem működik, ugrál a mutató, szakadozva mutatja az értékeket. Ezen hibajelenségek 90%-a a mutatót mozgató léptető motor vagy a motor fogaskerék rendszerének meghibásodására utal.

Peugeot 206 léptető motor (alkalmazzák még Citroen, Mercedes, Peugeot, Renault műszeregységekben is):


A motor forgórésze fogaskerékben végződik, ez meghajt egy közvetítő (zöld színű) fogaskereket, ez pedig meghajtja a mutató tengelyén lévő fogaskereket. A zöldszínű közvetítő fogaskerék tengelye eltörik, ezért a közvetítés vagy megszűnik, vagy csak időnként kapcsolódik, esetleg teljesen megszorul. A javítás nagyon egyszerű, a motor felső burkolatából van kiképezve a közvetítő fogaskerék tengelye. A felső burkolat cseréjével a javítás elvégezhető (a felső burkolatot külön értékesítik, beszerezhető). A youtube-on nagyon sok javítással kapcsolatos video található, ebben megfúrják a burkolatot és egy fém tengelyt szerelnek be. Ezzel csak az a probléma, ha a furat egy tizedmiliméterrel is elcsúszik, akkor a fogaskerekek szorulni fognak, vagy nem kapcsolódnak megfelelően.


4,- A km óra egyáltalán nem mutat, viszont a digitális kijelző számolja a lefutott km.-t. Suzuki SX-4 esetén fordul elő a hiba:


A műszerfalban alkalmazott léptető motor és csatlakoztatása: A fentebb kitárgyalt műanyagtengelyes motort tartalmaz, a csatlakozása rugós érintkezőkkel történik, a motort pedig két műanyag stift tartja a helyén. Tervezési hibának tartom, hogy induktív terhelést, megbízhatatlan kontaktusra bíznak. Újonnan lehet, hogy tökéletes, de néhány év után a kontaktus oxidálódik. A környezeti változók hatására a műanyag stiftek-fülek öregednek, a rezgés hatására a kontaktus távolodik egymástól és előbb-utóbb meghibásodik.



Ebben az esetben a kontaktusok tisztítása, újraónozása, a motor érintkezőinek meghajlítása után a műszeregység megjavult.

 

5,- Ford Focus MK-4 LCD kijelző tűzvörösen világít, a karakterek nem ismerhetőek fel (túlszaturált). A műszeregység teljes háttérvilágítása sötét, csak az LCD kijelző háttérvilágítása működik:

A javítást a Fordoknál szokásos csatlakozó aljzat ellenőrzésével kezdtük. A csatlakozó aljzatban 5-6 forrasztási hibát találtunk (az ügyfél elmondása alapján fél évig úgy járt az autóval, hogy hol működött a kijelző, hol nem). Az aljzat átforrasztása némi eredményt hozott, a háttérvilágítás megjavult. Viszont az LCD kijelző továbbra is túlvezérelt maradt.




Az MC9S12 mikrokontroller összes lábának átforrasztása oldotta meg a problémát.

6,- A gazdaságosan nem javítható egységek: Pl Peugeot 106, Citroen Saxo:

Javíthatóság szempontjából a legrosszabb konstrukció, a panelen alkalmazott grafit/festék alapú ellenállás miatt. Ezekben az ellenállásokban gyakran képződnek a felületi feszültség, a mechanikai deformáció hatására hajszálrepedések. Ezeket hosszú, órákon át tartó mikroszkópos vizsgálattal lehet csak kideríteni, de még akkor sem biztos, hogy meg tudjuk javítani, hiszen az ellenállásokra nincs érték írva, tehát hagyatkoznunk kell a mért értékre (értékekre). javításkor az ellenállás két végén elkell vágni a vezetőfóliát és a két szabadon álló véghez forrasztani az új ellenállást. Számomra ez nem szakmunka, inkább a gányolás kategóriája. ezek a műszeregységek már nagyon olcsóak, gazdaságosabb egy bontott egység vásárlása.




Műszeregység másolása-klónozása

Ha már mindent megpróbáltunk és nem sikerül megjavítani az egységet vagy gazdaságtalan több órát tölteni a javítással, mert 5-10.000,-Ft-ért bontottan beszerezhető, akkor érdemes klónoznunk az egységet. Ha a műszeregység nem tartalmaz indításgátlót, akkor egyszerű a dolgunk, hiszen csak a megfelelő km-óra állást kell beprogramoznunk. Ehhez nagyon sok eszköz kapható, de manuálisan is elvégezhető. Szükségünk van eeprom olvasóra illetve a különlegesebb típusokhoz pl. X-prog, UPA-USB, Carprog programozóra. Ha nem akarunk eeprom/mikrokontroller tartalmakkal dolgozni, akkor szükségünk van egy olyan eszközre, ami OBD porton keresztül tudja módosítani a km-óra állást, pl. Digiprog3, Digimaster, OBDSTAR, stb. Viszont a legjobb megoldás a speciális diagnosztikai berendezésekbe épített klónozási funkció alkalmazása, ilyen pl. Vident Ismart900, Autel MaxiIM508/608 stb. Ezek az eszközök OBD porton keresztül kiolvassák az eredeti műszeregység adatait és az új műszeregységbe írják. Nem kell megbontani, eepromokat programozni, gyakorlatilag 10 perc alatt adoptálható a bontott műszeregység. Ezekkel az eszközökkel az indításgátlót tartalmazó műszeregységek is klónozhatóak! Egy későbbi leírásban még bővebben kifejtem a műszeregységek km módosítás / klónozás / BDM porton való programozás lehetőségeit.





 
 2018 Sikora József EV