KM óra (óracsoport) javítása
Műszeregység,
óracsoport esetében a legkülönbözőbb hibák
fordulhatnak elő, de általában a kijelzéssel kapcsolatos hibák a
legjellemzőbbek. Mielőtt a konkrét hibákra rátérnék néhány általános
információ
a műszeregységek szétbontásához: A műszeregységeket csavarok és műanyag
patentok-fülek
tartják össze. Szétszereléskor óvatosan járjunk el, mert a műanyag
fülek
könnyen sérülhetnek, letörhetnek. Mindenképpen szükséges az
elektronikai
javításhoz a mutatók levétele. A mutatókat alaphelyzetbe állítva vegyük
le,
hogy a javítás elvégzése után könnyebb legyen beállítani. A mutatókat
léptető
motorok mozgatják, némelyiket a mutató mozgatásával is be lehet
állítani
alaphelyzetbe, viszont van olyan is, amit nem.
Az
alábbi műanyagtengelyes motorral szerelt műszeregységet
nem ajánlatos a mutató mozgatásával beállítani:

Ezeket a műanyag tengelyes motorokat nagyon sok
típusú
műszeregységben használják, peugeot, skoda, japán és koreai márkák
(suzuki,
hyundai, Kia ) stb. Az alábbi képen látható, hogy miért nem szabad a
tengelyt
mozgatva beállítani:

A motor tengelye csigahajtásban végződik, ami
egy
fogaskereket mozgat és ezáltal a műszer mutatóját. Ez egyirányú hajtást
eredményez, ha a műanyag tengelyt meghajtva visszafelé próbáljuk
erőltetni, az
a fogaskerék-csiga meghibásodásához vezethet.
A mutatók leszerelésekor ügyeljünk az
óralap
sérülésmentességére, amennyiben csavarhúzóval feszítjük le a mutatót,
akkor csúsztassunk
a csavarhúzó és a számlap közé egy papírdarabot. Óvatosan feszítsük le
a
mutatót, mert könnyű eltörni (műanyagból készült és sokszor alaposan
meg tud
szorulni a tengelyen). Egyes prémium márkák esetén, pl. BMW – nem
szabad
csavarhúzóval levenni a mutatót, mert a mutató tengelyének hajszálrugós
rögzítése-felfüggesztése van (hasonló a régi mechanikus órák
hajszálrugós
hajtásához). Ha ebben az esetben csavarhúzóval próbálkozunk, akkor az
egész
tengelyt a hajszálrugóval együtt kiszakítjuk. Ezekhez a motorokhoz egy
speciális célszerszám szükséges:

Amennyiben
lehetőségünk van, használjunk antisztatikus
asztalborítást, kesztyűt, karkötőt. Összeszerelés előtt kapcsoljuk a
műszeregységet tápfeszültségre és ellenőrizzük a kijelzőket, a mutatók
alaphelyzetét, ha van generátorunk, akkor a sebesség és
fordulatszámmérőt.
Egyes műszeregységek esetén nem elegendő a tápfeszültség, nem működnek,
csak
abban az esetben, ha CAN hálózati kapcsolatot is biztosítunk. A teljes
összeszerelés előtt tisztítsuk meg a plexi előlap mindkét oldalát
üvegtisztító
folyadékkal.
Konkrét
hibajelenségek
és megoldásuk
1,- A mutatók
időnként leesnek, a digitális kijelzés teljesen megszűnik vagy csak
vízszintes
vonalak jelennek meg. Előfordulhat,
hogy az autó időnként vagy
egyáltalán nem indul. Jellemzően a
Ford Focus MK2-MK3-MK4 műszeregységek esetén fordul elő, de
tapasztaltam már
Skoda, VW, Opel műszeregységek esetén is. A műszerfal csatlakozó aljzata
kontakt-forrasztási hibássá válik (hála az ólommentes forrasztásnak). A
javításhoz a műszeregység teljes szétszerelése szükséges. El kell
távolítani a
burkolatokat, mutatókat, számlapot, a számlapot tartó műanyagot és
alatta
találjuk a csatlakozó aljzat forrasztását. Volt már olyan esetünk is,
amikor a
32 csatlakozó tüske forrasztásából 14-16 db hibás volt, körbe volt
repedve. Ez
a tulajdonos hanyagságára vezethető vissza, hiszen érzékelte a
hibajelenségeket, de addig nem foglalkozott vele, amíg az autó már nem
indult
be. Ford, VAG csoport gépjárművei esetén a műszeregység tartalmazza az
indításgátló egységet, ha itt valami nem érintkezik, akkor az indítási
problémákhoz vezethet.


Jellemzően
a csatlakozó aljzat forrasztási hibás:

2,- Az egyszerűbb
hibajelenségekhez sorolnám a háttérvilágítás meghibásodását. A régi
műszeregységekben még izzókat alkalmaztak, de kb. 15 éve áttérték a LED
megvilágításra. A legtöbb háttérvilágítással kapcsolatos problémát
eddig a VAG
csoport autóinál tapasztaltam, pl. Skoda Octavia, SuperB. VW -Golf,
Passat. A
műszeregységben általában 2-2 led van sorba kötve, tehát az egyik
meghibásodása
miatt a másik sem működik. A LED-ek belső kontakthibássá válnak,
tápfeszültség
bekapcsolása után, ha megnyomjuk a led közepét egy hegyes tűvel, akkor
világítanak. A javítás egyetlen problémás része a megfelelő
fényerősségű led
kiválasztása. Ezekben a műszeregységekben még elavult technológiával
készült
alacsony fényerejű ledek vannak, ha ide beszerelünk egy korszerű ledet,
akkor
féloldalas lesz a megvilágítás a különböző fényerő miatt. Másrészt
felvetődik a
későbbi meghibásodás lehetősége a benne hagyott régi ledek miatt.
Célszerű
tehát az összes led cseréje és én ilyenkor felajánlom az ügyfeleknek a
színes
ledek (pl.kék) beépítését, a fehér háttérvilágítás megváltoztatását.



3, Valamelyik műszer
nem működik, ugrál a mutató, szakadozva mutatja az értékeket. Ezen
hibajelenségek 90%-a a mutatót mozgató léptető motor vagy a motor
fogaskerék
rendszerének meghibásodására utal.
Peugeot 206 léptető
motor (alkalmazzák még Citroen, Mercedes, Peugeot, Renault
műszeregységekben is):
A motor forgórésze fogaskerékben végződik, ez
meghajt egy
közvetítő (zöld színű) fogaskereket, ez pedig meghajtja a mutató
tengelyén lévő
fogaskereket. A zöldszínű közvetítő fogaskerék tengelye eltörik, ezért
a közvetítés
vagy megszűnik, vagy csak időnként kapcsolódik, esetleg teljesen
megszorul. A
javítás nagyon egyszerű, a motor felső burkolatából van kiképezve a
közvetítő
fogaskerék tengelye. A felső burkolat cseréjével a javítás elvégezhető
(a felső
burkolatot külön értékesítik, beszerezhető). A youtube-on nagyon sok
javítással
kapcsolatos video található, ebben megfúrják a burkolatot és egy fém
tengelyt
szerelnek be. Ezzel csak az a probléma, ha a furat egy
tizedmiliméterrel is
elcsúszik, akkor a fogaskerekek szorulni fognak, vagy nem kapcsolódnak
megfelelően.

4,- A km óra
egyáltalán nem mutat, viszont a digitális kijelző számolja a lefutott
km.-t.
Suzuki SX-4 esetén fordul elő a hiba:

A műszerfalban alkalmazott léptető motor és
csatlakoztatása:
A fentebb kitárgyalt műanyagtengelyes motort tartalmaz, a csatlakozása
rugós
érintkezőkkel történik, a motort pedig két műanyag stift tartja a
helyén. Tervezési
hibának tartom, hogy induktív terhelést, megbízhatatlan kontaktusra
bíznak.
Újonnan lehet, hogy tökéletes, de néhány év után a kontaktus
oxidálódik. A
környezeti változók hatására a műanyag stiftek-fülek öregednek, a
rezgés
hatására a kontaktus távolodik egymástól és előbb-utóbb meghibásodik.


Ebben
az esetben a kontaktusok tisztítása, újraónozása, a
motor érintkezőinek meghajlítása után a műszeregység megjavult.
5,- Ford Focus MK-4
LCD kijelző tűzvörösen világít, a karakterek nem ismerhetőek fel
(túlszaturált). A műszeregység teljes háttérvilágítása sötét, csak az
LCD kijelző
háttérvilágítása működik:
A
javítást a Fordoknál szokásos csatlakozó aljzat
ellenőrzésével kezdtük. A csatlakozó aljzatban 5-6 forrasztási hibát
találtunk
(az ügyfél elmondása alapján fél évig úgy járt az autóval, hogy hol
működött a
kijelző, hol nem). Az aljzat átforrasztása némi eredményt hozott, a
háttérvilágítás megjavult. Viszont az LCD kijelző továbbra is
túlvezérelt
maradt.



Az MC9S12
mikrokontroller összes lábának átforrasztása oldotta meg a problémát.
6,- A gazdaságosan
nem javítható egységek: Pl Peugeot 106, Citroen Saxo:
Javíthatóság szempontjából a legrosszabb
konstrukció, a
panelen alkalmazott grafit/festék alapú ellenállás miatt. Ezekben az
ellenállásokban gyakran képződnek a felületi feszültség, a mechanikai
deformáció hatására hajszálrepedések. Ezeket hosszú, órákon át tartó
mikroszkópos vizsgálattal lehet csak kideríteni, de még akkor sem
biztos, hogy
meg tudjuk javítani, hiszen az ellenállásokra nincs érték írva, tehát
hagyatkoznunk kell a mért értékre (értékekre). javításkor az ellenállás
két
végén elkell vágni a vezetőfóliát és a két szabadon álló véghez
forrasztani az
új ellenállást. Számomra ez nem szakmunka, inkább a gányolás
kategóriája. ezek
a műszeregységek már nagyon olcsóak, gazdaságosabb egy bontott egység
vásárlása.


Műszeregység
másolása-klónozása
Ha már mindent megpróbáltunk és nem sikerül
megjavítani az
egységet vagy gazdaságtalan több órát tölteni a javítással, mert
5-10.000,-Ft-ért bontottan beszerezhető, akkor érdemes klónoznunk az
egységet.
Ha a műszeregység nem tartalmaz indításgátlót, akkor egyszerű a
dolgunk, hiszen
csak a megfelelő km-óra állást kell beprogramoznunk. Ehhez nagyon sok
eszköz
kapható, de manuálisan is elvégezhető. Szükségünk van eeprom olvasóra
illetve a
különlegesebb típusokhoz pl. X-prog, UPA-USB, Carprog programozóra. Ha
nem
akarunk eeprom/mikrokontroller tartalmakkal dolgozni, akkor szükségünk
van egy
olyan eszközre, ami OBD porton keresztül tudja módosítani a km-óra
állást, pl.
Digiprog3, Digimaster, OBDSTAR, stb. Viszont a legjobb megoldás a
speciális
diagnosztikai berendezésekbe épített klónozási funkció alkalmazása,
ilyen pl.
Vident Ismart900, Autel MaxiIM508/608 stb. Ezek az eszközök OBD porton
keresztül kiolvassák az eredeti műszeregység adatait és az új
műszeregységbe írják.
Nem kell megbontani, eepromokat programozni, gyakorlatilag 10 perc
alatt
adoptálható a bontott műszeregység. Ezekkel az eszközökkel az
indításgátlót
tartalmazó műszeregységek is klónozhatóak! Egy későbbi leírásban még
bővebben
kifejtem a műszeregységek km módosítás / klónozás / BDM porton való
programozás
lehetőségeit.