|
Continental MSD85 ECU javítás
BMW N-sorozatú motorok BSD
kommunikációs hibái
BSD kommunikációs hibajelenségek:
1,- a gépjármű nyitása után
azonnal működni kezd a vízpumpa, amely az autó lezárása után is működik
még egy ideig.
2,- nincs akkumulátor töltés / IBS
3,- nincs olajszint/minőség/hőmérséklet jelzés
DME hibaüzenet-memória: 2E7C vagy CD9304
A
BSD-hez köthető dolgok: IBS, olaj minőség/szint/hőmérséklet
érzékelő, generátor, vízpumpa.
Abban az esetben, ha a vízszivattyú nem kap parancsot a BSD-n
keresztül, akkor vészüzemben kezd működni, teljesítménye közel
maximumon lesz. Ez azért történik, hogy hiba esetén se engedje meg a
motor túlmelegedését. Sérült BSD esetén a vízszivattyú nem tudja, mikor
indul be a motor és mikor áll le, azonnal működni kezd amint
tápfeszültséget kap (ez könnyen akkumulátor lemerülést
és ezzel más hibákat is okozhat). Az olajszint/hőmérséklet szenzor
szintén hibát jelez a műszerfalon illetve megszűnik a generátor töltése
is.
Hiba
keresés, meghatározása:
Hibátlan BSD kommunikáció esetén a BSD vonalon 12V-os négyszögjelnek
kell lennie (terheletlen állapotban állandó a kitöltési tényező,
kommunikáció esetén folyamatosan változik) :

Amennyiben minden komponenst
lekötünk a BSD vonalról és megjelenik a 12V-os négyszögjel, akkor
szerencsénk
van, mert az ecu túlélte. A komponensek egyesével való visszakötésével
meghatározható a hibás egység.
Mitől szünhet
meg a kommunikáció (hibásodhat meg az ecu)?: generátor hiba
(fesz. szabályzó), olajérzékelő, esetleg elektromos vízpumpa hiba, de a
legfontosabb - a hengerfejen végzett munka után nem rögzítik vissza az
injektorok kábeleit (a rögzítés a test), az ecu pedig meghibásodik az
injektor impulzustól.
Ezen a képen a BSD
kommunikációs IC blokkvázlata látható (TJA....):

Meghibásodás esetén az IC-ben lévő transzisztor zárlatos lesz:

Ilyenkor 12V impulzusok
helyett csak 0,5 - 0,7V-os impulzus látható a tranzisztorral
sorbakötött dióda nyitófeszültsége miatt. Ha a tranzisztorral sorba
kapcsolt dióda is
megsérül, a BSD jele egyáltalán nem lesz látható. Az ilyen hiba nem
jellemző, mert a BSD meghajtók
biztonságosak (kimeneti tranzisztoruk 50 V-os BSD vonali feszültséget,
1000 V-os statikus
kisülést is kibírnak). A károsodásnak egyetlen lehetséges okát tudom
elképzelni – a befecskendezők vagy
gyújtótekercsek jele (amplitúdója több száz V-ot is elérhet). Hasonló
problémákkal
találkozhatunk – például NOx-érzékelők CAN-vezetékei esetén is. Sajnos
a BMW a megnövelt feszültségű vezetékek
kettős szigetelését nem végezte el, sem a gyújtótekercsek, sem az
injektorok esetén
(tervezési hiba vagy szándékos?).
Általában
Continental (Siemens) sorozatú ecu van az autóban, pl. MSD85.
Az MSD85-ös ecunál viszonylag könnyen
cserélhető a kommunikációs IC, mert a hátfal levétele után hozzáférhető. Vannak
viszont olyan típusok, amelyeknél az elektronikai panel alsó felén
található az
IC és minden
tiszteletem azé, aki abból az ecu-ból a duplapaneles elektronikát
sérülésmentesen kiszereli
(két
elektronikai panel párhuzamosan szerelve, az alsó full felülettel
ragasztva, a felső kb. 5cm-es
szélességben). Láttam már olyan megoldást is, ahol adott ponton, a
házon, körkiszúróval vágnak egy 40-50
mm átmérőjű nyílást és azon keresztül cserélik ki az IC-t (hogy
mennyire biztonságos megoldás, az
aluminium forgácsot el lehet-e eltávolítani, az kérdéses számomra).
|