Laboratórium              Webshop           Elektronika javítás                Elektronika programozás                 Kapcsolat                             

                                       

Autó elektronikai tanfolyam kezdőknek

16.

BMW EWS javítás / programozás



EWS - Elektronik WegfahrSperre – elektronikus indításgátló.

 EWS-1 (indításgátló relé)

1993.09- 1994.12

Logikai relé, ha nem megfelelő sorrendben jelennek meg a lábán a feszültségek (központi zár nyitás, ajtónyitás, gyújtás, stb.) akkor az önindító szálat megszakítja, valamint a motorvezérlő megfelelő bemenetét testre kapcsolja, amitől az nem indul el.

EWS-1 kiiktatása

  • A relét eltávolítjuk az aljzatból, ezáltal nem blokkolja az ECU-t az indulásban
  • Betoljuk az autót, vagy összekötjük a relé aljzatában azt a két lábat, ami a relé be és kimenete.

Ez a legegyszerűbb indításgátlás volt és könnyedén kiiktatható, az akkori műszaki színvonalat képviseli.

EWS-2

1995.01.-1998.09.





Ez már aktív immo rendszer. Tartalmazta az EWS modult, a kulcskarikát (antenna és a hozzátartozó elektronika), a kulcsokban megjelent a transponder és az aktív motorvezérlő szoftver, ami együttműködött az ews szoftverével. Az EWS2 modulban már titkosított szoftverű motorola mikrokontrollert alkalmaztak „68 HC sorozat”. A transponder a philips által gyártott PCF7930, 7931 típus volt.

 

EWS-2 kiktatása

  • Az EWS modult eltávolítjuk, a csatlakozóban összekötjük az önindító megszakítását

Az EWS-2 mint minden más elektronikus rendszer, sajnos elég gyakran meghibásodik:
A legtöbb esetben a hiba az ugrókód valamilyen okból (akkumulátor lemerülése, akksi csere benne hagyott gyújtáskulcs mellett, stb.) történő „elugrása” okozza, amikor az EWS és a kulcs ugrókódjai nincsenek szinkronban. Az EWS2 K vonalon diagnosztizálható. A PCF7930,7931-es transponder már nem szerezhető be, helyettesítő típus: PCF-7935

EWS-3

1998.09-2004


                                           EWS 3 modul                                                              EWS3 kulcs

A rendszer működése nagyjából megegyezik az EWS-2-vel, néhány különbséggel:

Nincs antenna jel fogadó modul, az antenna az EWS3 modulba van bekötve. KM óra állás, pinkód, synkron kód tárolása. A kulcsban már nincs PCF transponder, a távirányító elektronikája generálja az ugrókódokat, a kulcsban akkumulátor található (nem CR2032 elem!!!), a típusa VL-2020 és általában panasonic gyártmányú.

EWS-4.3


Az EWS-3 hardweresen módosított (felújított) változata. Az előnye: BDM portot alakítottak ki rajta, ami azt jelenti, hogy az eszköz ezeken a kapcsolódási pontokon keresztül olvasható, programozható, klónozható.

EWS programozás / javítás

Ha meghibásodik a BMW indításgátló rendszere, akkor először végezzünk egy alapos műszeres ellenőrzést. Ellenőrizzük az antenna tekercset, az EWS összes csatlakozó vezetékét, ellenőrizzük, hogy a motorvezérlő és az EWS megkapja-e a +12V-os állandó és gyújtásfeszültséget. Amennyiben nem találunk hibát, akkor következhet a programozás ellenőrzése. Amennyiben a gépjárműben kiszerelés nélkül szeretnénk ellenőrizni/programozni, szükségünk van BMW INPA diagnosztikára, vagy valamilyen jó minőségű autókulcs programozó eszközre, pl. Autel MaxiIM508/608-ra. Amennyiben csak a szinkron szűnt meg, vagy a kulcs valamilyen okból letiltódott, akkor ezen eszközökkel maximum fél óra alatt OBD-n keresztül visszaállíthatjuk az EWS-t illetve szinkronizálhatjuk az ECU-t. Ha nem rendelkezünk ilyen drága eszközökkel, akkor kénytelenek vagyunk kiszerelni az EWS-t és az ECU-t. A programozásukhoz szükségünk van valamilyen EWS olvasó eszközre, pl. XPROG-M, Carprog, VVDI, FVDI. Az EWS-t kiszereljük a műanyag védőburkolatból és csatlakoztatjuk az olvasó eszközt. A képen az EWS 4.3 kapcsolódási pontokat láthatjuk:


Csatlakozunk az EWS-hez és kiolvassuk az eeprom és a flash tartalmat is, mindkettőt elmentjük. Az eeprom tartalom értelmezéséhez szükségünk van egy editor programra /BMW EWS editor 3.2/. Ez beszerezhető egy olvasó eszközzel együtt, amivel tudjuk olvasni, programozni is az EWS-t. Az eeprom tartalom megnyitása után az alábbi információkat látjuk:


Alvázszám, km óra állás, SYNC kód, az EWS-hez rendelt 10 db kulcskód és a jelenleg használatban lévő két kulcs száma. A kulcskód mellett látható, hogy használatban van-e vagy esetleg zárolva. Továbbá az EWS-re vonatkozó adatok, gyáriszám, szoftver installálás időpontja, pincod. Amennyiben a kulcskód mellett a „Locked – zárolva” négyzetben pipát találunk, akkor már meg is találtuk a hiba okát. Nincs más dolgunk, mint a pipát eltávolítani, az eeprom tartalom ezáltal módosításra kerül, a módosított tartalmat elmenteni és visszaírni az EWS-be. Amennyiben az EWS meghibásodik és nem javítható, akkor klónoznunk kell. Klónozáskor az eredeti EWS-ből kiolvasott flash és eeprom adatokat az új (bontott) EWS-be írjuk. A képen profi eszközzel, Autel IM508-al klónozunk egy EWS4.3-at:


Az OBD-n keresztül BMW diagnosztikával történő szinkronizáláshoz az ECU-t fel kell készíteni. Pl. Bosch 0281010205 EDC15M DDE3 ecu, 24C04 eeprom van benne. Az ecut szétszedjük és az eepromot kiforrasztjuk, majd a tartalmát kiolvassuk, valami hasonlót kapunk:


A 00000020C – 00000040A-ig terjedő memória területre „FF” írunk (erre a részre kerül a szinkron kód):


A BMW gyári diagnosztikája így már új motorvezérlőnek tekinti az egységet és hajlandó szinkronizálni.

Kulcsprogramozó eszközök esetén nincs szükség erre, mert azok nem ellenőrzik az ecu állapotát egyszerűn felülírják a meglévő tartalmat. Az EWS-ek meghibásodásának egyik további oka lehet a km óra értékének módosítása kínai eszközökkel!

 
 2018 Sikora József EV