BMW EWS javítás / programozás
EWS
- Elektronik WegfahrSperre – elektronikus
indításgátló.
EWS-1
(indításgátló relé)
1993.09-
1994.12

Logikai
relé, ha nem megfelelő sorrendben
jelennek meg a lábán a feszültségek (központi zár nyitás, ajtónyitás,
gyújtás, stb.)
akkor az önindító szálat
megszakítja, valamint a motorvezérlő megfelelő bemenetét testre
kapcsolja,
amitől az nem indul el.
EWS-1
kiiktatása
- A
relét eltávolítjuk az aljzatból, ezáltal
nem blokkolja az ECU-t az indulásban
- Betoljuk
az autót, vagy összekötjük a relé
aljzatában azt a két lábat, ami a relé be és kimenete.
Ez
a legegyszerűbb
indításgátlás volt és könnyedén kiiktatható, az akkori műszaki
színvonalat képviseli.
EWS-2
1995.01.-1998.09.

Ez
már aktív immo
rendszer. Tartalmazta az EWS modult, a kulcskarikát (antenna és a
hozzátartozó
elektronika), a kulcsokban megjelent a transponder és az aktív
motorvezérlő
szoftver, ami együttműködött az ews szoftverével. Az
EWS2 modulban már titkosított szoftverű motorola
mikrokontrollert alkalmaztak „68 HC sorozat”. A transponder a philips
által
gyártott PCF7930, 7931 típus volt.
EWS-2
kiktatása
- Az
EWS modult eltávolítjuk, a csatlakozóban összekötjük az önindító
megszakítását
Az
EWS-2 mint minden más elektronikus
rendszer, sajnos elég gyakran meghibásodik:
A legtöbb esetben a hiba az ugrókód
valamilyen okból (akkumulátor lemerülése, akksi csere benne hagyott
gyújtáskulcs mellett, stb.) törtéyleyle="">elugrása”
okozza, amikor az EWS és a
kulcs ugrókódjai nincsenek szinkronban. Az EWS2 K vonalon
diagnosztizálható. A
PCF7930,7931-es transponder már nem szerezhető be, helyettesítő típus:
PCF-7935
EWS-3
1998.09-2004
 
EWS 3 modul és EWS3 kulcs
A
rendszer működése nagyjából megegyezik az EWS-2-vel,
néhány különbséggel:
Nincs
antenna jel fogadó
modul, az antenna az EWS3 modulba van bekötve. KM óra állás, pinkód,
synkron
kód tárolása. A kulcsban már nincs PCF transponder, a távirányító
elektronikája
generálja az ugrókódokat, a kulcsban akkumulátor található (nem
CR2032 elem!!!), a
típusa VL-2020 és általában panasonic gyártmányú.
EWS-4.3
 
Az
EWS-3 hardweresen
módosított (felújított) változata. Az előnye: BDM portot alakítottak ki
rajta,
ami azt jelenti, hogy az eszköz ezeken a kapcsolódási pontokon
keresztül
olvasható, programozható, klónozható.
EWS
programozás /
javítás
Ha
meghibásodik a BMW
indításgátló rendszere, akkor először végezzünk egy alapos műszeres
ellenőrzést. Ellenőrizzük az antenna tekercset, az EWS összes
csatlakozó
vezetékét, ellenőrizzük, hogy a motorvezérlő és az EWS megkapja-e a
+12V-os
állandó és gyújtásfeszültséget. Amennyiben nem találunk hibát, akkor
következhet a programozás ellenőrzése. Amennyiben a gépjárműben
kiszerelés
nélkül szeretnénk ellenőrizni/programozni, szükségünk van BMW INPA
diagnosztikára, vagy valamilyen jó minőségű autókulcs programozó
eszközre, pl.
Autel MaxiIM508/608-ra. Amennyiben csak a szinkron szűnt meg, vagy a
kulcs
valamilyen okból letiltódott, akkor ezen eszközökkel maximum fél óra
alatt
OBD-n keresztül visszaállíthatjuk az EWS-t illetve szinkronizálhatjuk
az ECU-t.
Ha nem rendelkezünk ilyen drága eszközökkel, akkor kénytelenek vagyunk
kiszerelni az EWS-t és az ECU-t. A programozásukhoz szükségünk van
valamilyen
EWS olvasó eszközre, pl. XPROG-M, Carprog, VVDI, FVDI. Az EWS-t
kiszereljük a
műanyag védőburkolatból és csatlakoztatjuk az olvasó eszközt. A képen
az EWS
4.3 kapcsolódási pontokat láthatjuk:

Csatlakozunk
az EWS-hez
és kiolvassuk az eeprom és a flash tartalmat is, mindkettőt elmentjük.
Az
eeprom tartalom értelmezéséhez szükségünk van egy editor programra /BMW
EWS
editor 3.2/. Ez beszerezhető egy olvasó eszközzel együtt, amivel tudjuk
olvasni, programozni is az EWS-t. Az eeprom tartalom megnyitása után az
alábbi
információkat látjuk:

Alvázszám,
km óra állás,
SYNC kód, az EWS-hez rendelt 10 db kulcskód és a jelenleg használatban
lévő két
kulcs száma. A kulcskód mellett látható, hogy használatban van-e vagy
esetleg
zárolva. Továbbá az EWS-re vonatkozó adatok, gyáriszám, szoftver
installálás
időpontja, pincod. Amennyiben a kulcskód mellett a „Locked – zárolva”
négyzetben pipát találunk, akkor már meg is találtuk a hiba okát. Nincs
más
dolgunk, mint a pipát eltávolítani, az eeprom tartalom ezáltal
módosításra
kerül, a módosított tartalmat elmenteni és visszaírni az EWS-be.
Amennyiben az
EWS meghibásodik és nem javítható, akkor klónoznunk kell. Klónozáskor
az
eredeti EWS-ből kiolvasott flash és eeprom adatokat az új (bontott)
EWS-be
írjuk. A képen profi eszközzel, Autel IM508-al klónozunk egy EWS4.3-at:

Az
OBD-n keresztül BMW
diagnosztikával történő szinkronizáláshoz az ECU-t fel kell készíteni.
Pl.
Bosch 0281010205 EDC15M DDE3 ecu, 24C04 eeprom van benne. Az ecut
szétszedjük
és az eepromot kiforrasztjuk, majd a tartalmát kiolvassuk, valami
hasonlót
kapunk:

A
00000020C – 00000040A-ig
terjedő memória területre „FF” írunk (erre a részre kerül a szinkron
kód):

A
BMW gyári
diagnosztikája így már új motorvezérlőnek tekinti az egységet és
hajlandó
szinkronizálni.
Kulcsprogramozó
eszközök
esetén nincs szükség erre, mert azok nem ellenőrzik az ecu állapotát
egyszerűn
felülírják a meglévő tarb>Az
EWS-ek meghibásodásának egyik további oka lehet a km óra értékének
módosítása
kínai eszközökkel!
|