
Az
áramkör a
töltőfeszültségtől függően szabályozza a LED-es
hátsó világításon átfoly Az áramkör elvi működési
kapcsolási rajza (nem teljesen azonos a driver
áramkörrel):

A ledeken
átfolyó áramot átvezetik a referencia
ellenálláson, és az ic referencia bemenete figyeli az ellenálláson eső
feszültséget, ami maximum 185 mV lehet. Amint a töltőfeszültség
emelkedni kezd,
ennek hatására az áram növekszik, a referencia feszültség szintén
pozitív
irányba változik, az IC pedig visszaszabályozza az átfolyó áramot,
mindaddig,
amíg a referencia feszültség vissza nem esik 185 mV-ra. A BMW X3 esetén
a
LED-en átfolyó áram maximum 250 mA. A led driver áramkörben a
referencia
ellenállás értéke 0,75 ohm, a kettő szorzata adja a referencia
feszültség
értékét: U=I x R U= 0,75 x 0,25 = 0,187
V. A TL4242 IC maximális kimeneti árama 500mA lehet, ezért azt
feltételezzük,
hogy ez az áramkör nem fog meghibásodni, hiszen alaposan felül van
tervezve (a
gyártó 30.000 – 100.000 üzemórát ír). Sajnos az IC viszonylag magas
hőtermelése,
valamint a zárt lámpatestbe való beépítés folytán kétféle meghibásodás
fordul
elő.
1, - A
világítás
bekapcsoláskor működik, majd kialszik vagy villog.
A
viszonylag magas
hőtermelés valamint az ólommentes
forraszanyag miatt a 0,75 ohmos referencia ellenállás forrasztása
kontakthibássá válik. Amint az áramkör felmelegszik, a kapcsolat
megszakad,
lehűlés után pedig érintkezik. Az ellenállás újraforrasztása megoldja a
problémát.
2,
- A
világítás
nem kapcsol be.
Ebben
az esetben a
TL4242 IC cseréje szükséges illetve a
referencia ellenállás forrasztásának az ellenőrzése oldja meg a
problémát,
ritkán előfordul a referencia ellenállás szakadása is. A TL4242
gyártója is
módosította az IC-t és már sokkal kevesebb hőt termel az újabb típus.
Az áramkörön való
forrasztás némi trükközést kíván, mivel az
áramkört 3 mm vastag alumínium hordozóra integrálták, ami jelentős
hőelvezetéssel rendelkezik. Normál teljesítményű pákával forrasztani
szinte
lehetetlen, mivel a forrasztási hőt azonnal elvezeti a vastag
alumínium. A
trükk az, hogy az áramkört alulról hőlégfúvós pákával felmelegítjük és
így
cseréljük vagy forrasztjuk újra.
Lehet készíteni
egy tesztáramkört is a driver teszteléséhez,
szükséges kb. 1 m 12V-os led szalag, egy csatlakozó és egy 12V-os
tápegység.

