Előzmények:
2010
évjáratú Ford Mondeo, „START“ gombos (smart key) indítású. A hiba
jelenség: rendszertelenül nem érzékelte
a smart kulcsot „kulcs nem található
az autóban“ hibajelzést adott. Autószerelő azt az infót kapta, hogy ha törlik a
kulcsokat majd újraprogramozzák, akkor meg fog javulni. Hibát
átprogramozással javítani -
természetesen nem sikerült a programozás - az autóból törlődött minden
kulcs és újat nem lehetett hozzáprogramozni. Ezek után az autó
4 hónapig szerelőtől szerelőig vándorolt - senki nem tudta beindítani -
amikor megtaláltak a problémával.
Első
körben bemutatom a keyless rendszer működését majd a probléma
megoldását.
Keyless /
START gombos indítási rendszer
Hogyan működik a kulcs nélküli beléptető és indító rendszer?
Ennek
a
rendszernek a szíve egy vezérlőmodul, amely
a csomagtérben van elhelyezve, az úgynevezett Keyless Vehicle Module
vagy KVM. Remote Function Actuator vagy RFA néven is
ismert. A KVM feladata, hogy beolvassa a passzív kulcsot a vezető
zsebében, és ha megfelelő, akkor feloldja a kormányt (nyissa a
kormányzárat), ráadja a gyújtást és beindítja a motort.
A rendszer elemei:
KVM – Kulcs nélküli járműmodul
SCLM –
Kormányoszlop-zár modul (más néven
ESCL)
PK – Passzív kulcs (tartalék transzponderrel), más néven
távirányító
SSB – Start/Stop gomb
CS – Kuplung- vagy fékpedálkapcsolók
LF ANT – Belső alacsony frekvenciájú antennák (x3)
RFRX – Nagyfrekvenciás távirányító vevő
PATS transponder vevő – Tartalék eszköz baj esetén!
A
lista nem
tartalmaz minden elemet, de a karosszériavezérlő modul
(BCM), a blokkolásgátló fékmodul
(ABS) és a hajtáslánc-vezérlő modul (PCM vagy ECM) is a rendszerhez
tartozik.
Kezdjük az autóba való beszállással. Ha
megnyomjuk a távirányító
(PK) feloldó gombját, az egy gördülő kódolt RF jelet továbbít
körülbelül 433 MHz-en. Ezt az RFRX érzékeli, amely az elől lévő
- belső lámpa közelében található - a tetőburkolatban. Ez a jel
soros adatként kerül elküldésre a BCM-en keresztül a KVM-hez. A
KVM ezután
ellenőrzi a kódot, és ha helyes, parancsot küld a BCM-nek az ajtók
kinyitására.
Ahogy kinyitja az ajtót, a KVM áram alá helyezi
a három belső
LF ANT egységet. Ezek kitöltik az autó belsejét egy rövid
hatótávolságú jellel, alacsony 100 khz-es tartományban. Ez a jel
valójában
csak az autó belsejében észlelhető, mivel az autó fémszerkezete
hatékonyan árnyékolja. Ahogy beszállunk az autóba, ezt a jelet a
PK veszi, majd
egy másik jelet küld az RFRX-nek. Ezt még egyszer összehasonlítja
a KVM, és ha minden rendben van, a KVM jelet küld a kormányoszlopzár
SCLM-nek, hogy feloldja a
kormányzárat. Viszonylag halk nyitási zajt fogunk hallani.
Az SCLM feloldásának logikája a járműbe
telepített szoftver verziótól
függően
változik, így előfordulhat, hogy ez a feloldási sorrend nem történik
meg addig, amíg meg nem nyomják az SSB Start/Stop gombot, vagy lenem
nyomják a fék / kuplung
pedált.
Amikor
a vezető
lenyomja a kuplung / fék pedált és az SSB-t, a KVM
ismét ellenőrzi a PK-t, majd aktiválja a gyújtást és az
indítórelét. Ha
a KVM azt észleli, hogy a tengelykapcsoló pedált lenyomta akkor 12 V-os
jelet ad ki az indítórelének. Ugyanakkor kommunikáció történik a
CAN-busz hálózaton
a PCM-el. A PCM ezután ellenőrzi a tengelykapcsoló
állapotát. Ha megfelelő, akkor a PCM földeli az indítórelé másik
oldalát, a motor beindul
és jár. Ennek konfigurációja kissé eltér a start/stop rendszerrel
felszerelt járműveken.
Tehát az autó indításakor lényegében a következő
történik:
Kuplung/fék nyomva,
SSB nyomva
KVM jelet küld a PK-nak
PK jelet küld a KVM-nek
A KVM aktiválja az SCLM-et és az önindító relét
Az
autó indul
De milyen
biztonsági funkciók vannak, amelyek megakadályozzák, hogy a
kormány blokkoljon vezetés közben? Amellett,
hogy jelet küld az SCLM zárolására/feloldására, a KVM a tápellátást is
szabályozza. A KVM belsejében két mikrokontroller található,
amelyek együtt működnek a fékvezérlő modul (ABS) jelével. Az ABS
rendszer járműsebesség-üzenetet küld a KVM-nek, és csak akkor kapja meg
az
SCLM a tápfeszültséget, ha mindkét mikrokontrollerre nulla sebesség jel
érkezik. Ha hiba lép fel az ABS rendszerben, például rossz
keréksebesség-érzékelő
(vagy kettő), akkor az SCLM nem blokkol. Ha menet közben hibásodik
meg a sebesség szenzor, akkor ez hatással lesz az SSB működésére is,
így három vagy
egy hosszú megnyomásra lesz szükség a gyújtás kikapcsolásához. Az
autó továbbra is vezethető. Ha hibát észlel az SCLM-ben, akkor
egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a km órán. A zár már nem
aktiválódik, és a gyújtás kikapcsolása után nem lehet újra bekapcsolni!
A
motor leállításához megnyomják az SSB-t, és a gyújtás
kikapcsol. Nem történik kommunikáció a PK-val.
A kormányzár nem
záródik le, amint lekapcsolja a gyújtást. Ehelyett a KVM vár 45
másodpercet, majd bekapcsolja az ABS egységet. Egyes autókon az
ESP lámpa villog a műszerfalon,
amikor ez megtörténik. A KVM ezután kiolvassa a jármű sebességét
az ABS-ből, és ha nulla, akkor ad ki parancsot a kormány
lezárására. A
korai szoftvernek volt egy hibája, amit javítottak: ha a vezető még az
autóban volt, amikor ez megtörtént, a km óra továbbra is bekapcsolva
maradt, és az akkumulátort
másnapra lemerítette.
Olyan
helyzetekben, amikor a kulcs nem olvasható, a PK belsejében található
egy transzponder, amely a kormányoszlop tartalék „transponder
olvasóhoz“ tartva olvasható. Ez a művelet nagyjából ugyanúgy
történik, mint egy normál kulcs beolvasása.
Az előzményben leírt probléma megoldása, az autó
beindítása:
Amennyiben
hozzám került volna először az autó, akkor az AUTEL kulcsprogramozó AKL
(all key lost) menűjével egyszerűen visszaprogramoztam
volna a kulcsokat. Viszont mivel legalább 4 szervizben volt, különböző
programozásokat végeztek rajta, cserélték a BCMI és KVM modulokat is,
ezért egyszerű
kulcsprogramozással nem lehetett megoldani. Első körben az AKL menűben
a két kulcsot hozzáprogramoztam a KVM modulhoz (két darab kulcs
szükséges - MK4 Mondeohoz két
típusú kulcs is használatban van 2007-2010 között 40 bites, 2010-2012
80 bites titkosítású kulcsot használnak). Ekkor még nem történik semmi
sem,
hiszen a kormányzár nem ismeri fel a KVM-t, ezért nem old fel és nincs
gyújtás sem. Sajnos itt a munka befejeződik az AUTEL
kulcsprogramozóval, mert a „paraméter
reset“ funkció nem megfelelő az autelben. Elővesszük a LAUNCH
diagnosztikát FORD - Speciális funkciók - beltér- biztonság -SCLM
paraméter reset. A KVM (RFA)
és az SCLM között elvégezzük a paraméter resetet (azaz összetanítjuk).
Végre a „startgomb“ megnyomása után van gyújtásunk, viszont
az autó még nem indítható be - nem működteti az indítómotort. (A leírt lépésekre azért van szükség, mert a teljes
paraméter resetet csak ráadott gyújtás mellett lehet elvégezni, ezek
nélkül
viszont nincs gyújtás). Ekkor újra a
LAUNCH diagot használjuk, FORD - Speciális funkciók - beltér- biztonság
- ALL paraméter reset
(KVM-ABS-BCMI-PCM). A folyamat kb.15 percet vesz igénybe, ebből 10 perc
a biztonsági várakozás. Arra ügyeljünk, hogy mindkét kulcsunkban jó
legyen az elem, mert a távirányítót
is használnunk kell a kulcs azonosításához, valamint a kormányoszlopon
lévő transponder olvasóról vegyük le a burkolatot mert azt is
újratanítja.
Az alap
hibája ezzel még nem lett kijavítva az autónak - mivel a diagnosztika
alapján - kommunikációs hiba és érzékelő
problémák voltak az autóban és a KVM modulban. Vissza lett programozva
a két kulcs és be lett indítva, nekem ez volt a feladatom, most már
villamossági szerelő
feladata a kábelek ellenőrzése (KVM és BCMI csere volt, nem oldotta meg
a problémát) és a hibák javítása.
Mi a
tanulság a leírt esetből? Hibás autót ne programozgassunk és pláne ne
flash-eljünk, mert a hiba megmarad és mozgásképtelenné
tehetjük. Kulcsprogramozás esetén is először hibakód olvasás és ha az
immo rendszer alkotó elemeiben hibát találunk, akkor először javítás
és csak utána programozás.